Olkusz

Transport kolejowy w Polsce wreszcie nabiera rozpędu: powstają nowe linie, wracają zapomniane przystanki i znów pociągiem da się dojechać do celu bez „miliona” przesiadek. Połączenia z Krakowem i Śląskiem cieszą się wśród mieszkańców dużym zainteresowaniem, jednak u olkuszan rośnie apetyt na więcej, np. aby wsiąść do pociągu w Srebrnym Mieście i wysiąść z niego dopiero w Warszawie. Jakie są szanse na powstanie takiego połączenia?

Jeszcze dekadę temu przez powiat olkuski przejeżdżało zaledwie kilka pociągów na dobę: dziś oferta połączeń kolejowych jest natomiast znacznie bogatsza, a podróżni mogą nie tylko dotrzeć do aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej, ale również korzystać z kursów do Krakowa. Co jakiś czas pojawiają się ponadto pomysły, aby rozszerzyć siatkę połączeń o dalsze kierunki.

Jedną z takich koncepcji jest uruchomienie bezpośredniego pociągu do stolicy naszego kraju: ostatnio o takim pomyśle przypomniał Poseł na Sejm RP Łukasz Kmita, który w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury zapytał możliwość uruchomienia takich połączeń. Parlamentarzysta zapytał m.in. o możliwość uruchomienia od grudnia pociągu relacji Katowice – Warszawa Centralna, prowadzącej przez Sławków, Bukowno, Olkusz, Wolbrom oraz Kozłów. Taka linia odjeżdżałaby z Katowic około godziny 6:00, a z Warszawy wracałaby około godziny 17:00.

Perspektywa dekady…

Jak wynika czytamy w odpowiedzi, obecnie trwają prace nad tzw. Horyzontalnym Rozkładem Jazdy Pociągów (HRJP), obowiązującym do lat 2034/2035. W ramach konsultacji społecznych, zakończonych w październiku ubiegłego roku, do tego projektu zgłoszono łącznie 1 347 wniosków: wiele z nich dotyczyło poprawy dostępności komunikacyjnej mniejszych miejscowości, w tym tych położonych w powiecie olkuskim. Obecnie trwa analiza zgłoszonych wniosków, a dokładny raport z konsultacji zostanie opublikowany po zakończeniu dalszych uzgodnień z przewoźnikami, samorządami oraz międzynarodowymi partnerami.

Wstępne założenia HRJP przewidują natomiast uwzględnienie Bukowna, Olkusza oraz Wolbromia w długofalowym planie połączeń dalekobieżnych kategorii IC lub TLK: takie pociągi miałyby być uruchamiane na zlecenie Ministra Infrastruktury w ramach usług publicznych. Resort zaznacza przy tym, że projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy Pociągów może ulec zmianom, a jego pełne wdrożenie planowane jest dopiero na lata trzydzieste.

W nowym rozkładzie jazdy na lata 20252026 nie ma za to planów uwzględnienia linii kolejowej nr 62: Ministerstwo Infrastruktury podkreśla jednocześnie, iż mieszkańcy Olkusza i okolic mają obecnie dostęp do finansowanych przez samorządy regionalnych połączeń kolejowych, umożliwiających przesiadki w dużych węzłach, takich jak Kraków, Sosnowiec czy Kielce. Z uwagi na ograniczone zasoby oraz ogromną skalę sieci kolejowej, nie jest oczywiście możliwe objęcie bezpośrednimi połączeniami dalekobieżnymi wszystkich miast w Polsce, dlatego stawia się na rozwój transportu przesiadkowego.

Pociąg przez Olkusz kiedyś już jeździł

Przypominamy, że w pierwszej dekadzie XXI wieku PKP Intercity uruchomiła połączenie TLK relacji Gliwice – Katowice – Olkusz – Włoszczowa – Warszawa/Białystok, które umożliwiało dojazd do stolicy naszego kraju w godzinach przedpołudniowych oraz powrót do Olkusza i dalej w godzinach popołudniowych: pociąg ten stanowił korzystną alternatywę dla droższych ekspresów, oferując konkurencyjny czas przejazdu wobec innych form transportu publicznego.

Niestety, takie rozwiązanie nie zagościło w rozkładzie jazdy na dłużej, bowiem w grudniu 2009 roku pociąg kursujący między Gliwicami a Warszawą Wschodnią został zlikwidowany: powodem była jego nierentowność, gdyż zbyt małe zainteresowanie pasażerów nie pozwalało na dalsze finansowanie tego połączenia.

A może CPK?

Nadzieję na realną poprawę sytuacji może za to dawać projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego: w czerwcu ubiegłego roku Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zaprezentowała szczegóły tej gigantycznej inwestycji w kontekście Małopolski, zgodnie z którymi w naszym województwie w ciągu najbliższych 10 lat ma powstać aż 179 kilometrów nowych linii kolejowych, a 254 kilometry już istniejących połączeń zostaną zmodernizowane. W skali całej Polski, CPK obejmuje natomiast blisko 2 000 kilometrów nowych torów, z których już w przypadku 1 300 kilometrów trwają już prace przygotowawcze.

Rząd zapewnia, że do 2034 roku w zasięgu małopolskich linii kolejowych znajdzie się aż 2,79 miliona mieszkańców naszego województwa. Informacją, która najbardziej ucieszy mieszkańców ziemi olkuskiej, jest ponadto zapowiedź bezpośredniego połączenia z Olkusza do Warszawy Centralnej i to w imponującym czasie zaledwie 1 godziny i 40 minut! Trzeba przy tym oczywiście pamiętać, że obecnie projekt ten znajduje się w fazie założeń i nie znamy jeszcze ani dokładnego przebiegu takiej linii ani harmonogramu jej realizacji.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze