Powiat
Za sprawą wielomilionowych inwestycji, transport kolejowy w powiecie olkuskim przeżywa ostatnio swoiste odrodzenie. Po dekadach zaniedbań, skala wyzwań jest jednak gigantyczna: przy okazji zaprezentowania przez PKP S.A. projektu nowego dworca w Olkuszu, mieszkańcy pytają, czy jest szansa również na remont obiektów w Jaroszowcu oraz w Bukownie.
Z opublikowanych ostatnio danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w powiecie olkuskim z roku na rok obserwuje się wzrost zainteresowania transportem kolejowym: jest to zasługa m.in. coraz większej liczby połączeń, które sprawiają, że podróż pociągiem staje się coraz wygodniejszą alternatywą dla innych środków transportu. Rosnące zainteresowanie koleją wymaga jednak systematycznych inwestycji w infrastrukturę, tak aby sprostać oczekiwaniom pasażerów oraz zapewnić odpowiedni standard obsługi.
Kolejowe inwestycje
Najwięcej powodów do zadowolenia mogli dotąd mieć mieszkańcy Wolbromia, jako że tamtejszy dworzec kolejowy przeszedł kompleksową przebudowę. Ponadto wiosną bieżącego roku zakończono budowę nowego przystanku kolejowego „Wolbrom Zachodni”: w ramach inwestycji wartej około 12 milionów złotych powstały dwa perony wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie oraz oznakowanie. Dla pasażerów udostępniono także przejście podziemne, a cała infrastruktura została dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Z kolei w Olkuszu, oprócz ogłoszenia szczegółów gruntownej rewitalizacji zabytkowego budynku dworca, wiosną bieżącego roku rozpoczęła się długo wyczekiwana przebudowa infrastruktury kolejowej: obejmuje ona m.in. budowę pięciu torów o długości 750 metrów, a także budowę dwustronnego peronu o długości 400 metrów oraz peronu jednostronnego, mierzącego 500 metrów. Pierwsza faza tej inwestycji, związana z modernizacją strony parzystej stacji, ma się zakończyć jeszcze w tym roku, dzięki czemu niebawem do użytku oddana zostanie część nowego peronu nr 2 wraz z niezbędną infrastrukturą, umożliwiającą pasażerom dostęp do pociągów.
Przypominamy również, że w minionych latach modernizacji doczekały się przystanki kolejowe w Gajówce, Jeżowce, Zarzeczu czy Chrząstowicach Olkuskich. Polskie Koleje Państwowe zmodernizowały na dodatek okoliczną infrastrukturę kolejową, czyli tory, trakcję oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Co jednak z obiektami w Jaroszowcu oraz Bukownie? O losy tych inwestycji postanowił zapytać Poseł na Sejm RP Łukasz Kmita, który wystosował w tej sprawie serię interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury.
Jaroszowiec
Aktualnie stacja kolejowa w Jaroszowcu Olkuskim dziennie obsługuje kilkanaście par pociągów w obu kierunkach, oferując najlepsze połączenia pasażerskie od co najmniej trzech dekad. Jednakże, o ile liczba podróżnych wzrosła, tak dworzec, który od lat nie przeszedł gruntownego remontu, znajduje się w coraz gorszym stanie technicznym: ostatnimi większymi pracami w jego rejonie była renowacja dachu w 2017 roku za kwotę ponad 10 tysięcy złotych. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, sam budynek generuje bowiem niewielki ruch, jako że wymiana pasażerska wynosi tam od 20 do 49 osób dziennie.
Warto natomiast podkreślić, że jego znaczenie wykracza poza infrastrukturę kolejową, gdyż, z uwagi na sąsiedztwo Małopolskiego Szpitala Chorób Płuc i Rehabilitacji, obiekt ten mógłby pełnić dodatkowe funkcje: lecznica wykazywała nawet w przeszłości zainteresowanie przejęciem budynku, jako że w latach 2016 – 2017 prowadzono z PKP rozmowy na temat nieodpłatnego przekazania tej nieruchomości. Ostatecznie, szpital nie podjął jednak w tej sprawie konkretnych działań. Podobne rozmowy Polskie Koleje Państwowe prowadziły także z Gminą Klucze w kontekście programu „Mieszkanie+” oraz ewentualnego wykorzystania części tamtejszej działki. Choć początkowo samorząd był zainteresowany, finalnie również nie doszło do realizacji tych planów.
W odpowiedzi na interpelację Łukasza Kmity, Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że PKP S.A. prowadzi aktualnie analizy inwestycyjne i konkretne decyzje co do remontu dworca kolejowego w Jaroszowcu zapadną po ich zakończeniu.
Bukowno
Mieszkańcy Bukowna również od lat zwracają uwagę na konieczność modernizacji lokalnej stacji kolejowej, łączącej ich miasto z Katowicami oraz Krakowem. Obecna infrastruktura pozostawia bowiem wiele do życzenia: perony są przestarzałe, a brak nowoczesnych rozwiązań, takich jak system dynamicznej informacji pasażerskiej, sprawia, że podróżni czują się pominięci w procesach modernizacyjnych polskich kolei. Niestety, z odpowiedzi na kolejną interpelację posła Kmity wynika, iż spółka PKP PLK nie planuje obecnie przebudowy stacji Bukowno.
Niemniej, taka inwestycja mogłaby zostać rozważona w przyszłości, co jest jednak uzależnione od dostępnych środków finansowych: szacuje się bowiem, że koszt modernizacji tej stacji wraz z budową nowych peronów wyniósłby około 15 milionów złotych. W latach 2024 – 2027, planowane są zatem obecnie jedynie bieżące prace utrzymaniowe na linii nr 62.
Jakie jest natomiast zdanie naszych Czytelników na ten temat? Czy Waszym zdaniem obiekty w Bukownie oraz Jaroszowcu doczekają się remontu? A może po raz kolejny rządzącym zabraknie sił, środków i chęci, aby „dowieźć” sprawę do końca? Jak zawsze, zapraszamy do dyskusji w naszych mediach społecznościowych!