Powiat

Od kilku miesięcy obserwujemy intensywne działania zmierzające do ożywienia lokalnego transportu pociągami pasażerskimi. Aż trudno uwierzyć, że w II połowie ubiegłego wieku był to dla większości podróżnych, nie będących szczęśliwymi posiadaczami własnego samochodu, podstawowy środek lokomocji. Czy uda się skutecznie i na stałe skomunikować Wolbrom i Olkusz z Krakowem za pomocą kolei?

Kiedy ruszyły pierwsze bezpośrednie połączenia kolejowe Olkusza ze stolicą województwa, w przestrzeni publicznej pojawiło się wiele szyderstw i wątpliwości – pasażerowie do nowej alternatywy podeszli dość sceptycznie – ot, lans polityczny! – komentowano. Z czasem jednak coraz więcej  osób zaczęło korzystać z jeszcze, co prawda, zbyt rzadko jeżdżących, ale wygodnych pociągów.

W sprawie przedłużenia linii z Krakowa przez Olkusz do Wolbromia, niedawno przecież wyposażonego w piękny, funkcjonalny, nowoczesny przystanek dworcowy, a także nową stację Wolbrom Zachodni, których wolbromianom zazdroszczą olkuszanie, zaczęli działać kolejni politycy lokalni, na czele z radnym powiatowym Piotrem Gamrotem, i… udało się! Od 4 września br. zostało uruchomione bezpośrednie połączenie Wolbromia z Krakowem przez Olkusz i Jaworzno-Szczakową, z czasem przejazdu ok. półtorej godziny (czyli porównywalnym z realnym czasem dojazdu do zakorkowanego Krakowa samochodem). Barierą była jednak cena biletów: 21,50 zł – niemal dwukrotnie przewyższająca koszt podróży busem dla pasażerów nie korzystających z ulg.

– Od mieszkańców, potencjalnych pasażerów, odbierałem wiele głosów, że alternatywa byłaby znakomita, gdyby nie to, że jest za drogo. Dlatego jako Klub Radnych PiS w Radzie Miejskiej w Wolbromiu zwróciliśmy się do Zarządu Województwa Małopolskiego, który jest odpowiedzialny za organizację transportu kolejowego w województwie małopolskim, o dofinansowanie tego połączenia, co przyczyni się do obniżenia ceny biletu – wyjaśnia wolbromski radny Radosław Kuś.

Pod koniec września br. Piotr Gamrot poinformował w mediach społecznościowych, że dzięki decyzji wicemarszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki od 1 października br. cena biletu normalnego na trasie Wolbrom – Kraków zostanie obniżona do 13 zł, a w przejazdach kolejowych honorowane będą wszystkie ulgi ustawowe, m.in. dla uczniów, studentów i seniorów, którzy pojadą pociągiem jeszcze taniej. Co prawda decyzja ta trochę wydłużyła się w czasie ze względu na techniczne trudności w sprzedaży biletów przez internetowe aplikacje, ale komunikat głosi, że od 15 października obniżka wejdzie realnie w życie. Na jak długo? Tego nie ogłoszono…

Przez ostatnie tygodnie na trasie do Krakowa z Wolbromia przez Olkusz i z powrotem pociągi jeździły tylko w dni robocze. Od 7 października br. mają jednak ruszyć 3 nowe połączenia weekendowe. Jak podał Małopolski Zakład Polregio w soboty i niedziele będą kursowały trzy pary pociągów, niestety, są to wyłącznie połączenia poranne lub wieczorne (odjazdy z Wolbromia o 4:39, 5:35 i 19:59, z Krakowa o 19:03, 21:00 i 23:51). Busów również jest w weekendy mniej, więc pasażerom znów powinno być łatwiej… Pozostaje tylko mieć nadzieję, że wszystkie te nowości nie są jedynie kolejnym produktem kampanii wyborczej i staną się codziennością, bez względu na dalszą sytuację polityczną. Aby pasażerowie poznali i przyzwyczaili się do stworzonych możliwości potrzebny jest czas i trwałość nowych rozwiązań komunikacyjnych.

Wolbromscy działacze społeczni i polityczni przypominają także, że w związku z opracowywanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na zlecenie samorządu województwa małopolskiego „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce”, wystąpili z wnioskiem o budowę łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 62 i 8 na odcinku Charsznica – Miechów, która umożliwiłaby połączenie Wolbromia z Krakowem od wschodniej strony. Dotąd, aby pojechać do Krakowa z tamtej strony konieczna była niezbyt wygodna przesiadka w Tunelu. Łącznik – jeżeli jego budowa w ogóle dojdzie do skutku – jest oczywiście pieśnią przyszłości, ale z pewnością znacząco usprawniłby komunikację kolejową w tej części regionu, co jest kuszące, zwłaszcza w obliczu trudności z parkowaniem i ogólną sytuacją tłoku samochodowego w stolicy naszego województwa.

Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o podpisaniu umowy na zaprojektowanie nowej łącznicy, która skróci czas przejazdu pociągów kursujących między Olkuszem i Krakowem od strony zachodniej. Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, to czas przejazdu ze Srebrnego Miasta do stolicy Małopolski skróci się o około kwadrans. To nastąpi jednak nie wcześniej niż w 2026 roku…

Czy pociągi staną się wykorzystywana przez pasażerów realną alternatywą dla busów? W wielu regionach takie rozwiązania świetnie się sprawdzają, a pociągi kursują prawie jak tramwaje czy metro.



1 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze