PKP

Pomysł budowy połączenia kolejowego pomiędzy Olkuszem i Krakowem lansowany jest w przestrzeni publicznej od dawna. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy sprawa nieoczekiwanie nabrała jednak dużego rozpędu. W tym roku miało powstać specjalne studium dotyczące możliwości realizacji takiej inwestycji. Za pasem mamy grudzień, a dokumentu jak nie było, tak nie ma.

Pociąg kursujący pomiędzy Srebrnym Grodem i stolicą województwa to marzenie wielu mieszkańców naszego miasta pokonujących codziennie tą trasę do pracy i na studia. Coraz głośniej mówi się więc o potrzebie budowy nowej, bezpośredniej linii kolejowej łączącej obie miejscowości. Kwestia ta nadal nie wykracza jednak poza sferę mglistych wizji snutych przez polityków, urzędników i samorządowców.

Problemy z uzyskaniem dokumentacji

W tegorocznym budżecie województwa małopolskiego zarezerwowana została kwota 1 mln zł na opracowanie studium wykonalności i budowy nowego połączenia kolejowego na trasie Olkusz – Kraków. Dokument miał określić oficjalne warianty przebiegu trasy, uwzględniające czynniki środowiskowe, ekonomiczne i techniczne. Studium jednak nie powstało, a cała zaplanowana w budżecie województwa na ten cel kwota została przesunięta w Wieloletniej Prognozie Finansowej na 2019 rok. Dlaczego tak się stało?

Jak wyjaśniają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, swoje analizy w tej sprawie przeprowadziła wcześniej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która rozpatrywała powstanie linii kolejowej Kraków – Olkusz jako fragment przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do Krakowa i Katowic, przy okazji opracowywania Studium Wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości. Małopolscy urzędnicy chcieli oprzeć swoje studium na badaniach przeprowadzonych przez tą spółkę.

– Województwo Małopolskie, mając na uwadze zbieżność zaplanowanego studium z wykonanymi już pracami przez PKP PLK S.A., jak również kierując się potrzebą zapewnienia kompleksowości analiz, oraz racjonalności ponoszonych wydatków, zwróciło się w marcu 2018r. z prośbą o przekazanie całości opracowania dotyczącego omawianego zagadnienia lub szczegółowych wniosków oraz rezultatów będących wynikami wykonanych studiów. Zamiarem było niepowtarzanie prac już wykonanych oraz opłaconych ze środków publicznych. Wyżej wymieniony materiał miał być podstawą do stworzenia opisu przedmiotu zamówienia oraz bazą danych dla przyszłego wykonawcy – wyjaśnia Magdalena Opyd z biura prasowego UMWM.

Jak informuje Urząd Marszałkowski, zarządca infrastruktury zgłosił gotowość podjęcia współpracy, sygnalizując jednocześnie komplikacje natury formalnej przy przekazaniu dokumentacji. Były one na tyle istotne, że do tej pory nie udało się ich rozwiązać. Oficjalnie trwają więc uzgodnienia procedury przekazania i wykorzystania przedmiotowego studium.

PKP PLK S.A. odbija piłeczkę

O plany związane z budową linii kolejowej pomiędzy Olkuszem i Krakowem postanowiliśmy zapytać spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która w swojej odpowiedzi informuje o konieczności konsultacji tej kwestii z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.

– Obecnie prowadzone są prace planistyczne, związane z nową perspektywą finansową 2021 – 2027. Ich zakładanym efektem ma być stworzenie zestawienia projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w kolejnych latach, opracowanego na podstawie przygotowywanej listy rankingowej. Wybrane powinny zostać te projekty, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków. W dalszej perspektywie, w obszarze na północny zachód od Krakowa, przedmiotem rozważań będzie też kwestia ewentualnej budowy nowej linii kolejowej Kraków – Olkusz. Istotne w tych działaniach będą m.in. opinie organizatorów przewozów, w tym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego – tłumaczy Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wszystko zależy od rządowych planów

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego podkreślają, że ze względu na rangę inwestycji, jej realizacja w dużej mierze uzależniona jest od rządowych planów związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego zlokalizowanego pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz rozbudowy Centralnej Magistrali Kolejowej.

– W związku z przyjętą w dniu 07.11.2017 r. przez Radę Ministrów uchwałą w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji „Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”, która przedstawia plan rozbudowy sieci kolejowej i w nieco odmienny sposób od dotychczas rozpatrywanych wariantów prezentuje kwestię przedłużenia CMK na południe, Województwo Małopolskie podjęło wysiłki celem ostatecznego uzgodnienia w Ministerstwie Infrastruktury przebiegu omawianej linii. Ustalenie wyżej wymienionych warunków jest niezbędne, aby rozpocząć realizacje zamówienia – dodaje Magdalena Opyd.

Jak tłumaczą przedstawiciele Resortu Infrastruktury, w ustanowionej przez Radę Ministrów Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji związanej z budową „Portu Solidarność” znalazła się rekomendacja dotycząca przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicę Olkusza, a stamtąd rozgałęzienia do Katowic i Krakowa.

– Ewentualna realizacja takiej inwestycji miałaby nastąpić w drugim etapie rozbudowy sieci kolejowej powiązanej z CPK, tj. w latach 2025-2035. Inwestycje realizowane na tym etapie będą miały na celu uzupełnienie krajowej infrastruktury o odcinki torowe o wysokich parametrach prędkości zapewniające skrócenie czasów podróży – wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Na przygotowanie dokumentacji związanej z budową połączenia kolejowego pomiędzy Srebrnym Grodem i Krakowem przyjdzie nam więc poczekać długie miesiące jeśli nie lata. Należy też mieć na uwadze fakt, że jej powstanie stanowić będzie dopiero pierwszy etap inwestycji, której realizacja uzależniona jest od bardzo wielu czynników.

A jakie zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Zapraszamy do dyskusji na ww.przeglad.olkuski.pl

2
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
avatar
500
2 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
2 Autorzy komentarzy
Maniakolo Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
kolo
kolo

Wyrzucona kasa w błoto, szkoda, że Cockiewicz nie wydał jej z własnej kieszeni. Kasą podatników bardzo łatwo jest rządzić. Trochę dołożyć do tego miliona i dwupasmówka by była do Krakowa.. W tej chwili szybciej się zajedzie do Katowic i Sosnowca niż do Krakowa chociaż jest bliżej..
https://przeglad.olkuski.pl/index.php/artykuly/aktualnosci/18338-cztery-warianty-polaczenia-kolejowego-z-krakowem
https://przeglad.olkuski.pl/index.php/artykuly/aktualnosci/7949-szybka-kolej-w-olkuszu-za-kilkanacie-lat-czy-wcale
https://przeglad.olkuski.pl/index.php/artykuly/aktualnosci/3972-w-kilkanacie-minut-do-krakowa-i-katowic

Mania
Mania

To nie radny Cockiewiecz, tylko radny Wójcik optował za opracowaniem studium! Cudze pieniądze się łatwo wydaje. Szkoda, że pan Wójcik nie zna realiów takiej inwestycji.
Wcześniej już wielokrotnie pisano o możliwości budowy łącznic kolejowych z obecnie istniejącymi liniami na północy Krakowa, tworząc tzw. północą linię aglomeracyjną województwa poprzez połączenie linii kolejowej nr 62 (Charsznica – Sosnowiec) od wschodu z linią nr 8 (Miechów – Kraków) oraz od zachodu z linią nr 103 i 133 (Trzebinia – Kraków).