W niedzielę, 10 grudnia 2017 r. wejdzie w życie nowy rozkład jazdy na kolei. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zwiększeniu ulegnie ilość połączeń pomiędzy Olkuszem i Katowicami – z dotychczasowych 4 do 6 par pociągów na dobę.
Pociągi pasażerskie kursujące przez teren powiatu olkuskiego stanowiły przed laty bardzo oblegany środek lokomocji. Z biegiem czasu następował jednak stopniowy spadek popularności tej formy transportu. Pogarszający się stan linii kolejowej spowodował wydłużenie się czasu podróży, co skutkowało zmniejszeniem się ilości pasażerów. To z kolei doprowadziło do likwidacji kolejnych połączeń.
Duże znaczenie ma również fakt, że linia kolejowa nr 62 leży na terenie trzech województw – śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego. Brak woli współpracy pomiędzy samorządami spowodował, że w grudniu 2012 roku trasę tą skrócono do Sławkowa, gdzie pasażerowie musieli przesiadać się do autobusów. W maju 2013 roku bezpośrednie połączenia zostały przywrócone. W międzyczasie wiele osób zdążyło jednak zrezygnować z usług PKP. W bieżącym roku liczba pociągów kursujących na tej trasie wynosiła zaledwie cztery pary.
Stacja końcowa: Olkusz
Nowy rozkład jazdy obowiązywać będzie od 10 grudnia 2017 r. do 10 marca 2018 r. Pociągi z Olkusza do Katowic odjeżdżać będą około godziny: 5:11, 6:10, 7:44, 12:23, 14:30 oraz 17:22. W podróż z dworca głównego w Katowicach do Olkusza będziemy mogli zaś wyruszyć o godzinach: 6:20, 7:28, 12:13, 14:12, 15:32 i 19:25. Dane te pochodzą z wstępnej wersji rozkładu jazdy i mogą jeszcze ulec nieznacznym modyfikacjom.
W nadchodzącej siatce połączeń pasażerów czeka pewna nowość. Dotychczas wszystkie pociągi na tej trasie kursowały przez Sosnowiec Południowy, Dąbrowę Górniczą, Sławków, Olkusz i Wolbrom w kierunku Sędziszowa i Kielc. Dzięki niedawnej modernizacji linii kolejowej nr 62 możliwa jest teraz zmiana czoła pociągu na stacji kolejowej w Olkuszu.
Dwie dodatkowe pary pociągów biegnące przez nasz powiat będą korzystały z takiej możliwości. Oznacza to, że ich podróż będzie się rozpoczynać i kończyć w naszym mieście. Z nowej oferty nie skorzystają więc w pełni mieszkańcy: Jaroszowca, Chrząstowic, Zarzecza, Wolbromia i Jeżówki.
Czy kolej może jeszcze stanowić alternatywę dla busów?
Koszt podróży pociągiem i minibusem kształtuje się identycznie. W obydwu przypadkach za przejazd na trasie Olkusz – Katowice zapłacić trzeba 7 zł. Podobnie ma być z czasem transportu. Według nowego rozkładu jazdy PKP po modernizacji infrastruktury kolejowej podróż koleją zająć ma około godzinę.
Kluczową kwestią dla zwiększenia frekwencji w pociągach na tej linii jest jednak częstotliwość kursów. Podczas, gdy kolej oferuje raptem 6 par pociągów na dobę, prywatni przewoźnicy zapewniają takich kursów kilkadziesiąt. Aby móc więc z nimi konkurować konieczne byłoby rozbudowanie siatki połączeń. Do tego jednak potrzeba porozumienia w kwestiach finansowych pomiędzy urzędami marszałkowskimi z Katowic, Krakowa i Kielc.
Kto przed wyborami parlamentarnymi zlikwidował połączenia na tej trasie? Przypadkiem nie był to Pan Marek Sowa, który startował z listy PO.
Teraz PO chwali się, że je przywróciło o zgrozaaa
[quote name=”Młody”]A czyja to zasługa ?
Myślę że nie burmistrza … bo wówczas pewnie, opiewało by to wydarzenie co najmniej kilka artykułów sponsorowanych …[/quote] Nie jest to też zasługa posła Osucha, bo w [moderacja] wyraża swe oburzenie… 😆 😆 😆
[quote name=”Wolbromianin”]Przecież w Wolbromiu w pobliżu stacji PKP znajduje się duża liczba ważnych w skali całego powiatu zakładów przemysłowych.[/quote]
Drogi Wolbromianinie,
to jest kompletnie bez znaczenia.
Dla kolei ważne jest skąd i czym dojeżdżają pracownicy owych ważnych zakładów
ps Zauważcie,proszę,że plan tylko na 3 miesiące,testowy więc jest
A dlaczego dwie dodatkowe dary pociągów nie dojeżdżają do Wolbromia, tak ja było kilkadziesiąt lat temu? Przecież w Wolbromiu w pobliżu stacji PKP znajduje się duża liczba ważnych w skali całego powiatu zakładów przemysłowych.
A czyja to zasługa ?
Myślę że nie burmistrza … bo wówczas pewnie, opiewało by to wydarzenie co najmniej kilka artykułów sponsorowanych …