gim2noc muzeów3

Trzynasty i piątek niekoniecznie musi być pechowy. Gimnazjaliści z DWÓJKI, zwłaszcza ci, którzy uczestniczyli w Olkuskiej Nocy Muzeów na pewno zaliczą ten dzień do udanych.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy o godz. 18.30 zbiórką przy Centrum Kultury MOK. Tutaj w Muzeum Twórczości Władysława Wołkowskiego pan Witold Olejarczyk przyjaciel, kolekcjoner i znawca twórczości artysty wspominał „Michała Anioła od Wikliny”. O uznanym na całym świecie artyście pisano także wiersze. Osobiście czytali je: pani Irena Włodarczyk, pan Witold Olejarczyk, natomiast wiersz nieżyjącej już pani Anny Piątek przeczytała pani Grażyna Praszelik-Kocjan. Oglądając najbogatszy w Polsce zbiór prac Wołkowskiego i uczestnicząc w prelekcji „Pro memoria – czyli wspomnień i wierszy kilka o Władysławie Wołkowskim” uczciliśmy 30 rocznicę śmierci artysty.

gim2 noc muzeów

Kolejny nasz przystanek to Muzeum Regionalne PTTK im. Antoniego Minkiewicza, mieszczące się w kamienicy Batorówka przy olkuskim Rynku. Kolejna porcja wiadomości, tym razem przekazana przez prezesa PTTK panią Barbarę Wróbel, poszerzyła naszą wiedzę dotyczącą najstarszej historii Srebrnego Miasta. Zaciekawiły nas narzędzia górnicze z XVI i XVII w., kiedy Olkusz był jednym z największych ośrodków górniczych w Polsce. Życie codzienne mieszkańców ziemi olkuskiej prezentowała bogata ekspozycja etnograficzna. Zbiory muzeum liczą przeszło 5000 muzealiów z dziedziny etnografii, górnictwa, historii i numizmatyki.
Kolekcję sprzętu strażackiego, samochodów, beczkowozów, hełmów, toporów i mundurów strażackich oglądaliśmy w Muzeum Pożarnictwa Ziemi Olkuskiej im. S. Ząbczyńskiego. Również tutaj przewodnik zainteresował nas historią powstania olkuskiej Ochotniczej Straży Pożarnej. Zapamiętaliśmy, że najstarszym eksponatem znajdującym się w Muzeum jest dzwon alarmowy z 1647r. Zobaczyliśmy prosty sprzęt do gaszenia pożarów jakim była zwykła szpryca, nieco bardziej udoskonaloną sikawkę ręczną, a w końcu motopompę. Sztandary, pasy, dyplomy, stare fotografie, odznaczenia, odznaki dokumenty OSP uzupełniały zbiory Muzeum Pożarnictwa. Niektórzy z nas byli tutaj po raz pierwszy.

gim2 noc muzeów2

Znowu wędrujemy do Centrum Kultury, gdzie razem z panem Jackiem Sypieniem podróżujemy po Ugandzie. „Banany na równiku” – tak pan Jacek Sypień zatytułował swoje wspomnienia z wyjazdu do Afryki, poparte ciekawą kolekcją zdjęć.
Zakończenie Olkuskiej Nocy Muzeów było „bardzo smaczne” w jednej z olkuskich pizzerii. Dziękujemy nauczycielom: pani Ewie Gutkowskiej-Żak i panu Arkadiuszowi Królewiczowi, którzy zorganizowali nasze wyjście i opiekowali się nami podczas całego wieczoru.
Dziękujemy także władzom miasta za organizowanie takich przedsięwzięć.
Zapraszamy tych, którzy siedzieli w piątkowy wieczór w domu, do uczestniczenia w Nocy Muzeów w przyszłym roku.
Uczniowie Gimnazjum nr 2 im. św. Królowej Jadwigi w Olkuszu.