Samorządowcy Bukowna, Bolesławia, Trzebini i Chrzanowa chcą połączenia drogi krajowej 94 od Bolesławia do węzła autostradowego Byczyna. Ich zdaniem powrót do koncepcji sprzed kilku lat jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem komunikacyjnym. – Budowa połączeń alternatywnych do DK 94 staje się dziś jednym z najważniejszych wyzwań stojących przez samorządowcami Małopolski Zachodniej – piszą włodarze w liście intencyjnym do marszałka Małopolski.
Pod listem widnieją podpisy burmistrza Bukowna Mirosława Gajdziszewskiego, wójta Bolesławia Krzysztofa Dudzińskiego, starosty chrzanowskiego Janusza Szczęśniaka oraz zastępczyni burmistrza Trzebini Krystyny Siemek.
Połączenie, o którym mowa, było propozycją do koncepcji przestrzennych dróg województwa małopolskiego jako połączenie „krajówki” z autostradą A4 (Bolesław-Bukowno-Węzeł Baliński). Inwestycja została ujęta w 2010 roku podczas aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego. Autorzy listu przypominają, że rok później władze województwa, rozpoczynając prace nad planem zagospodarowania przestrzennego, zaproponowały współpracę jednostkom samorządu terytorialnego. Chodziło o połączenie Małopolski Zachodniej z A4, drogą ekspresową S1 i Beskidzką Drogą Integracyjną (BDI) – droga krajowa 94 (od Bolesławia) miałaby łączyć się przez węzeł autostardowy Byczyna z BDI w okolicy Kęt.
Chociaż w lipcu 2011 roku podpisano stosowne porozumienie, po pewnym czasie przystąpiono do prac nad innym ciągiem drogowym: Zator – Spytkowice – Alwernia – Węzeł Rudno – Wola Filipowska. Samorządowcy podpisani pod listem intencyjnym uznają, że „(…) było to działanie mocno marginalizujące społeczną i gospodarczą tkankę naszego obszaru, która jest jedną z najmocniejszych gospodarek w Małopolsce. Jej mankamentem jest słabo rozwinięty układ drogowy na kierunku północ – południe. Dynamika rozwoju i wzrost produkcji zaobserwowany na przestrzeni ostatnich lat wskazują na konieczność odciążenia obecnego układu komunikacyjnego naszego regionu”. Wybrana koncepcja również nie została zrealizowana.
Dlaczego włodarze Bukowna, Bolesławia, Chrzanowa i Trzebini uznają, że ich propozycja powinna zostać zrealizowana? Jednym z powodów są zagrożenia komunikacyjne i ekologiczne wynikające z faktu, że gminne drogi nie mogą przenieść obciążenia ruchu transportu ciężkiego w kierunku autostrady. Trakty te są mocno obciążone, ponieważ w rejonie funkcjonuje kilka dużych zakładów przemysłowych. Samorządowcy podnoszą, że nowe połączenie zapewni dostęp do przygotowywanych dla przyszłych przedsiębiorców terenów inwestycyjnych (strefy aktywności gospodarczej w Bukownie i Trzebini).
Włodarze podpisani pod listem przypominają, że na przełomie czerwca i lipca 2015 z inicjatywy burmistrza Bukowna odbyło się spotkanie przedstawicieli gmin: Bolesław, Trzebinia i Chrzanów oraz powiatów: olkuskiego i chrzanowskiego. Wszyscy uczestnicy zgodzili się na dalszą współpracę nad wyznaczeniem optymalnego przebiegu drogi, chcąc w ten sposób doprowadzić do skomunikowania maksymalnie wielu terenów przemysłowych z ciągami dróg TEN-T (transeuropejska sieć drogowa – przyp. red.), a przez to stymulacji rozwoju gospodarczego w regionie i wzrostu zatrudnienia. – Jest przy tym oczywiste, że realizując kompleks Stref Aktywności Gospodarczej w Małopolsce Zachodniej zakładano docelowo otwarcie ich w kierunku sieci dróg europejskich. Zatem skoordynowana, mądra oraz wspólna działalność samorządów wojewódzkich, powiatowych i gminnych może doprowadzić do realizacji założonych celów infrastrukturalnych i gospodarczych. Prosimy Pana Marszałka, by jako doświadczony samorządowiec i arbiter stanął na czele zespołu mającego opracować połączenie drogowe komunikujące drogę krajową 94 z autostradą A4, bez pomijania ważnych gospodarczo i społecznie obszarów. Ufamy przy tym, że teren rozciągający się od Bolesławia poprzez Bukowno i Trzebinię, z uwagi na przewagę terenów niezamieszkałych i obszarów leśnych bardzo dobrze nadaje się do wytrasowania optymalnego połączenia drogowego w kierunku autostrady A4 bez konieczności wycinki wielu hektarów lasów lub stosowania wywłaszczeń – piszą samorządowcy do marszałka.
Autorzy listu zadeklarowali, że po podpisaniu stosownego porozumienia z Zarządem Dróg Wojewódzkich będą partycypować w kosztach opracowania wariantowego przebiegu proponowanego połączenia oraz dokumentacji projektowo – technicznej.
Mogę napisać jedynie to samo co na innych portalach w tym temacie … konieczność połączenia A4 z DK 94 jedynie słusznie może odbyć się przez Bolesław i Bukowno do Trzebini i dalej do Chrzanowa. Nie umniejszają nikomu, ale tak rozwiniętego gospodarczo obszaru jak ww. w Małopolsce nie ma … proszę wybaczyć, ale Wola Filipowska i Zator to obszary, które mają się nijak do wspomnianych wcześniej. Odciążenie dróg lokalnych jest wręcz wymogiem ze względu na przemysł ciężki w tym regionie.
P.S. Tajemnicą poliszynela w koncepcji forsowanej przez Starostę Olkuskiego (Wola Filipowska) są działki należące bezpośrednio lub pośrednio do Pana Starosty, w miejscu przebiegu ewentualnie nikomu nie potrzebnej trasy.
[quote name=”yyyyyy”]Nie zabierze, bo nie był na spotkaniu i nie ma w tej sprawie nic do powiedzenia. Pytanie, czy był zaproszony ?.[/quote]
…na przełomie czerwca i lipca 2015 z inicjatywy burmistrza Bukowna odbyło się spotkanie przedstawicieli gmin: Bolesław, Trzebinia i Chrzanów oraz powiatów: olkuskiego i chrzanowskiego. Wszyscy uczestnicy zgodzili się na dalszą współpracę…
Jakieś wątpliwości?
No nie, następni. O ile propozycja Piasnego chociaż słaba i nieuzasadniona ekonomicznie, to nosiła znamiona logicznego rozwiązania, bo dla bogatszych (tych, których stać na autostradę, hehe) mogła by być alternatywą w dojeździe do Krakowa, to teraz już przesadzili. Dwupasmowa 94’ka do Dąbrowy Górniczej, a stąd S1 na cały świat – czego trzeba więcej? I o jakim połączeniu północ-południe oni bredzą? Autostrada A4 biegnie z zachodu na wschód!
[quote name=”krótkie_łapki”]a czy nasz burmistrz znowu przespał sytuacje? Zdajecie sobie sprawę, że w przyszłym budżecie gminy nie ma zaplanowanych żadnych środków zewnętrznych?[/quote]
a co ma burmistrz olkusza do bolesławia? jeżeli juz to starosta ma głos.
a czy nasz burmistrz znowu przespał sytuacje? Zdajecie sobie sprawę, że w przyszłym budżecie gminy nie ma zaplanowanych żadnych środków zewnętrznych?
a konkretnie jak ta droga miałaby przebiegać ? czy wiąże sie to z wywłaszczeniami mieszkanców Bolesławia ?
A gdzie w tym wszystkim burmistrz Olkusza? Osoba która na co dzień porusza się na odcinku Sosnowa-Rynek, nie będzie nigdy patrzeć szerzej.
Nie zabierze, bo nie był na spotkaniu i nie ma w tej sprawie nic do powiedzenia. Pytanie, czy był zaproszony ?.
Czy nasz kandydat na posła, promujący połączenie w kierunku Krzeszowic zabierze głos w tym temacie przed wyborami ?