Powiat

Jak długo będzie to jeszcze trwało? – To pytanie od miesięcy przewija się w mailach i telefonach od naszych Czytelników. Dotyczy ono „zdalnego leczenia” i ograniczonego dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej. Jakie możliwości mają pacjenci, którzy nie mogą umówić się na normalną wizytę u lekarza?

Od stwierdzenia w naszym kraju pierwszego potwierdzonego przypadku SARS-COV-2 minęło kilkanaście miesięcy. Jednym z następstw tej sytuacji było przejście na zdalny tryb pracy wielu firm, urzędów i instytucji. W pewnym zakresie dotyczy to również służby zdrowia. Wizyty w przychodniach zapewniających podstawą opiekę zastąpiono bowiem poradami udzielanymi przez telefon.

Wydawać by się mogło, że wraz z coraz większą ilością zaszczepionych obywateli i coraz niższymi wskaźnikami zakażeń, sytuacja zacznie się normować. I rzeczywiście wiele przychodni przechodzi na „normalne” tryby pracy. Nie jest to jednak regułą. Świadczą o tym telefony i maile od naszych Czytelników.  – Skoro otwierane są takie obiekty jak baseny czy siłownie, to chyba nie powinno być przeciwwskazań, aby otwierać ośrodki zdrowia. Wiele takich placówek funkcjonuje normalnie, przy jednoczesnym zachowaniu reżimu sanitarnego. Są jednak i takie miejsce, gdzie można wejść do środka tylko na szczepienie. Przy próbie umówienia się na zwykłą wizytę lekarską okazuje się, że takie spotkanie jest niemożliwe – pisze w liście do naszej redakcji pan Marek z Bukowna.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, pacjent ma prawo nie zgodzić na teleporadę i może domagać się osobistej wizyty u lekarza. Leczenie przez telefon nie może być stosowane w przypadku: dziecka do 6. roku życia (z wyjątkiem kontroli przebiegu prowadzonego leczenia ustalonego po osobistym badaniu); nowo zapisanego pacjenta w przychodni, pacjenta z chorobą przewlekłą, gdy doszło do pogorszenia stanu lub zmiany objawów, przy podejrzeniu choroby nowotworowej.

Narodowy Fundusz Zdrowia – w informacji zamieszczonej na portalu pacjent.gov.pl – radzi, by w sytuacji gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, dzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić taką nieprawidłowość. Mieszkańcy naszego powiatu mogą również kierować swoje uwagi na piśmie do małopolskiego oddziału NFZ. Można je wysyłać tradycyjną pocztą na adres: ul. Józefa 21, 31-056 Kraków, lub na skrzynkę e-mail: dsiw@nfz-krakow.pl. Pismo w sprawie skargi powinno zawierać dane skarżącego (imię, nazwisko, adres); dane placówki, którego skarga dotyczy oraz precyzyjny opis zdarzenia. Należy mieć na uwadze, że instytucja ta nie rozpatruje anonimów. Każdy wniosek musi więc być podpisany. W przypadku wiadomości e-mail musi to być podpis elektroniczny.

W Polsce funkcjonuje również instytucja Rzecznika Praw Pacjenta, do którego można składać wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w sprawie ewentualnego naruszenia prawa pacjenta. Formularz wniosku oraz wszelkie szczegóły dotyczące jego przesłania można znaleźć pod adresem internetowym: www.gov.pl/web/rpp/wniosek-o-wszczecie-postepowania-wyjasniajacego

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
mike
mike
2 miesięcy temu

O czym ten artykuł? Znam osoby które wylądowały w szpitalu bo ich tele-cokolwiek to oznacza poradami leczyli przez tydzień.
Fajnie się tak zamknąć na rok krojąc dodatkową kasę za każdego klienta z kowidem jak wszelakiej maści urzędy, a w aldim czy innej biedronce życie toczy się normalnie.