wiersze z moralem

7 stycznia 2013 w olkuskiej GSW BWA odbyła się XI Edycja Powiatowego Konkursu Recytatorskiego dla Edukacji Wczesnoszkolnej. Celem tej imprezy jest pobudzanie kreatywności i wrażliwości dzieci na piękno języka ojczystego. Konkurs ukazuje dzieciom piękno i sens zawarty w utworach literackich. Stwarza sposobność do promowania młodych talentów.

Finał konkursu poprzedziły dwa etapy: szkolny i miejsko – gminny. Eliminacje szkolne odbyły się 10 listopada 2012, a gminne 10 grudnia 2012.

Jeśli chodzi o szkoły Miasta i Gminy Olkusz – w drugiej części konkursu wzięło udział 47 uczniów z 16 szkół. Spośród nich najlepsza okazała się Kamelia Szlachta (SP Zawada, opiekun Dorota Ćwięczek). Wicemistrzami zostali: Jakub Łobos (SP 1 Olkusz, opiekun Jadwiga Stasiak) i Maria Sioła (SP Zawada, opiekun Dorota Ćwięczek). Tytuł laureata nadano natomiast: Karolinie Pasek (SP Żurada, opiekun Beata Kluczewska), Emilii Prządo (SP 9, Olkusz, opiekun Jolanta Talaga) i Adriannie Curyło (SP 1 Olkusz, opiekun Jadwiga Stasiak). Właśnie te dzieci reprezentowały Gminę Olkusz w finale.

Każdy uczestnikowi konkursu przysługiwało 3 minuty na prezentację wybranego wiersza. Komisja zwracała uwagę na dykcję i naturalność wypowiadanego tekstu. Ważna była ponadto interpretacja utworu, opanowanie i wyraz artystyczny całości. Dzieci dawały z siebie wszystko. Bardzo wczuwały się w swoje role i pięknie prezentowały wybrane utwory.

W jury zasiedli: Beata Wójcik będąca doradcą metodycznym edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciele języka polskiego: Agata Majta, Anna Hajduła, Ewa Skołucka, Iwona Baruń. Wyróżnili oni pięciu uczestników: Dominikę Kocjan z SP w Kluczach (opiekun Agnieszka Szarek), Zuzannę Brodzińską z SP w Kwaśniowie (opiekun Małgorzata Waluśkiewicz), Natalię Leśniak z SP Chechło (opiekun Eleonora Lazurowicz – Senejko) i wspominane już wcześniej: Karolinę Pasek i Emilię Prządo.

Drugim Wicemistrzem Recytacji Powiatu Olkuskiego został Jakub Łobos(SP 1 Olkusz, opiekun Jadwiga Stasiak), a pierwszym – Kamelia Szlachta z SP w Zawadzie (opiekun Dorota Ćwięczek). Tytuł Mistrza Recytacji Powiatu Olkuskiego otrzymała Oliwia Bagińska za prezentację wiersza „Żuk”. Uczy się ona w SP w Wolbromiu, a do konkursu przygotowywała ją Jolanta Gamrot.

Wszystkie dzieci zasłużyły na nagrodę. Otrzymały dyplomy, puzzle i książki. Imprezę zakończyły podziękowania dla organizatorów i uczestników konkursu. Złożyły je: Ilona Szczęch (Zastępca Wójta Gminy Klucze) oraz Anna Kotara (dyrektor Szkoły Podstawowej w Chechle).

Organizatorami imprezy były panie: Ewa Grzanka, Małgorzata Chwast, Iwona Kulawik (ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Olkuszu) oraz Anna Wójcik – Kochańska i Eleonora Lazurowicz – Senejko (ze Szkoły Podstawowej w Chechle). Patronat nad konkursem objęli: Starosta Powiatu Olkuskiego oraz Wójt Gminy Klucze.

wiersze z moralem2 wiersze z moralem3wiersze z moralem4.jpgwiersze z moralem5wiersze z moralem7.jpgwiersze z moralem8.jpg

3
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
3 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
0 Autorzy komentarzy
izydorS.S Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
izydor
izydor

jak sie fajnie pisze te wiarsze 😀

S.S
S.S

Dziecko nie jest w stanie zachwycić się „pięknem języka ojczystego”. Nie mówiąc już o sensie utworów – np Sierotki Marysi? Trudno mówić też o kreatywności – czy to dzieci same szukają sobie tekstów (jak np uczniowie szkół gimnazjalnych i średnich), zastanawiają nad sposobem prezentacji utworu? Wątpię…

Oczywiście gratuluję sukcesów młodym recytatorom, uważam jednak że „panie nauczycielki” powinny zastanowić się nad inną formą „pobudzanie kreatywności i wrażliwości dzieci na piękno języka ojczystego” Konkurs recytatorski dla tak małych dzieci to nie jest dobry pomysł…

S.S
S.S

Dzieci z klas 1-3 skupiają się na „pamięciowym opanowaniu tekstu”, a nie na jego pięknej prezentacji. Uczenie wierszy i wierszyków nie jest tożsame z nauką recytacji. Ba – poprawnej wymowy można uczyć – wręcz należy uczyć – w inny sposób. W tego typu konkursie startuje kilku uczniów z całej szkoły – prawidłową wymową pozostałych nikt się nie interesuje. Nie da się zresztą jednym wierszem nauczyć dziecka prawidłowej wymowy j. polskiego.
„Wkuwanie na blachę wierszy” wspomaga rozwój mózgu małego dziecka. I to jedyny plus. Wszelkie „konkursy recytatorskie” klas 1-3 ze szkół podstawowych uważam za błędne i niewłaściwe.