Olkusz

W miniony poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podpisały umowę na realizację projektu „Budowa połączenia kolejowego do Olkusza”: inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach programu „Kolej Plus” i będzie obejmować budowę łącznicy i stacji kolejowej w Jaworznie. Ma to umożliwić bezpośrednie (bez zmiany kierunku jazdy w Jaworznie Szczakowej) połączenie z Krakowa w kierunku Bukowna i Olkusza. Według zapowiedzi z 2019 r., łącznica miała zostać oddana do użytku już w tym roku, ale teraz mowa jest już o perspektywie do 2029 roku.

Dyskusja na temat stworzenia połączenia kolejowego miedzy Olkuszem i Krakowem trwa co najmniej od kilkunastu lat: przed rokiem spółka POLREGIO uruchomiła pociągi kursujące na trasie Olkusz – Kraków Główny, których trasa wiedzie przez Jaworzno. Służy temu dotychczas niewykorzystywana dla przewozów pasażerskich linia kolejowa nr 156, przebiegająca między stacją Bukowno i stacją Jaworzno Szczakowa. Ze względu na braki w infrastrukturze, składy kursujące na tej trasie zmuszone są do postoju, w trakcie którego następuje zmiana czoła pociągu. Planowana inwestycja ma to zmienić.

Zaprezentowany w poniedziałek projekt zakłada bowiem wybudowanie łącznicy kolejowej w sąsiedztwie Zalewu Sosina w Jaworznie: szacowane koszty inwestycji opiewają na kwotę 217 milionów złotych, a prace obejmą budowę czterokilometrowej, dwutorowej, zelektryfikowanej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska na terenie Jaworzna, pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 (Bukowno – Jaworzno Szczakowa) oraz 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy), a także przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Po zakończeniu prac, pociągi na tym odcinku będą mogły osiągać prędkość do 80 km/h.

„To projekt, który usprawni połączenie Olkusza z Krakowem. Wraz z wykonaniem inwestycji oraz zakupem nowego taboru przez przewoźników czas przejazdu z Olkusza do Krakowa najszybszym pociągiem powinien wynieść 50-55 minut. Dla mieszkańców północnej Małopolski będzie to doskonała alternatywa komunikacyjna” – mówił w trakcie poniedziałkowej konferencji prasowej Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus”, którego celem jest skomunikowanie miejscowości o populacji powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Zakłada on realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Według wyliczeń przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, dzięki planowanej inwestycji prawie 50 tysięcy mieszkańców Gminy Olkusz i 10 tysięcy mieszkańców Bukowna może zyskać sprawniejsze połączenie kolejowe ze stolicą województwa.

Warto przypomnieć, że plany budowy łącznicy w Jaworznie ogłoszone zostały już ponad 3 lata temu: „PKP PLK zwiększą możliwości sprawnych, krótkich i bezpośrednich połączeń kolejowych w Małopolsce. Do 2023 r. planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok. 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie wyeliminuje m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem” – można było przeczytać w komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury 3 października 2019 roku. Niestety, realizacja projektu w zapowiadanym terminie nie doszła do skutku. Niemniej, na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie można teraz przeczytać, że „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej «Kolej Plus» do 2029 r. w Małopolsce nabiera rozpędu”.

Jakie jest natomiast zdanie naszych Czytelników na ten temat? Jak zawsze, zapraszamy do dyskusji!

fot. MUW Kraków


0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
mike
mike
1 rok temu

O… Dyzma!