W dniach 23-28 kwietnia odbywał się w Olkuszu V Festiwal Sztuki i Muzyki Sakralnej. W ramach wydarzenia otwarto dwie wystawy oraz zorganizowano cztery koncerty. Organizatorami imprezy były olkuska galeria BWA wraz z Bazyliką św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu i Operą Krakowską.
Festiwal rozpoczął się wernisażem wystawy rzeźby Czesława Dźwigaja i malarstwa Małgorzaty Drozd-Witek. Uroczystego otwarcia zarówno wernisażu, jak i całego Festiwalu dokonał dyrektor BWA Stanisław Stach.
Prace prof. zwyczajnego dr. hab. Czesława Dźwigaja zna niemal cały świat. Ten artysta rzeźbiarz, medalier, malarz, grafik i witrażysta, absolwent Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie (1977) jest twórcą ponad 600 medali, a także kilkudziesięciu kompleksowych wnętrz sakralnych, wielu polichromii i ponad stu pięćdziesięciu witraży. W swoim dorobku artystycznym ma kilkadziesiąt pomników, które znajdują się na wszystkich kontynentach świata. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; miał kilkadziesiąt ekspozycji indywidualnych i uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych. Wydał cztery tomy poetyckie oraz opublikował szereg artykułów krytycznych o sztuce. Stała ekspozycja jego dorobku twórczego prezentowana jest w Muzeum Ziemi Wiśnickiej i na Zamku Lubomirskich w Nowym Wiśniczu. Wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych w Polsce i poza granicami kraju oraz wśród zbiorów wielu koneserów sztuki. Aktualnie Czesław Dźwigaj jest kierownikiem Pracowni Rzeźby w Ceramice ASP w Krakowie. W latach 1994-2011 był wykładowcą Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a w latach 2010-2015 kierownikiem Katedry Sztuki na Katolickim Uniwersytecie w Rużomberoku (Słowacja). Ponadto jest Doctorem Honoris Causa Uniwersytetu w Alba Iulia Rumunia, został też odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2004). W 2018 roku uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Małgorzata Drozd-Witek jest absolwentką Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dyplom z wyróżnieniem na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych otrzymała w 2002 roku w Pracowni Malarstwa pod kierunkiem prof. Ireny Popiołek-Rodzińskiej oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej pod kierunkiem prof. Andrzeja Pietscha. Od 2003 roku pracuje w Zakładzie Malarstwa Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, obecnie na stanowisku adiunkta. Stopień doktora uzyskała w 2013 roku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, grafiką, rysunkiem. Zorganizowała 14 wystaw indywidualnych. Brała udział w przeszło 140 ekspozycjach zbiorowych: ogólnopolskich i międzynarodowych. W dorobku ma wiele nagród i wyróżnień za twórczość artystyczną.
Obie prezentowane w BWA wystawy połączyły motywy sakralne. Rzeźby Czesława Dźwigaja przedstawiają m.in. postacie świętych, w tym niezwykle bliskiego naszemu sercu Jana Pawła II. Wystawa artysty obejmowała kilkanaście prac powstałych na przestrzeni ostatnich lat. Wśród nich znalazły się zarówno duże prace ceramiczne, ja też rzeźby o mniejszej formie, np. z cyklu „Signum temporis”. Warto dodać, że część z nich została zainspirowana utworem Romana Maciejewskiego „Missa pro defunctis”.
Obrazy autorstwa Małgorzaty Drozd-Witek cechuje wyjątkowy klimat. Niemal wszystkie zostały namalowane ciemnymi, stonowanymi barwami, ale każda to osobna historia, wywołująca odrębne emocje. Co ciekawe, wiele z nich można ze sobą połączyć, zmienić ich kompozycję, zestawić tak jak emocje i przeżycia, na kształt składającego się z części witrażu. Wcześniejsze cykle były malowane kolorami bardziej intensywnymi, ale – jak przyznaje artystka – dzisiaj tak jej w duszy gra.
Kolejnym wydarzeniem z ramach V Festiwalu Sztuki i Muzyki Sakralnej był koncert chóru Cantores Minores Basilica Santi Andrea, który odbył się w czwartek, 25 kwietnia, w Bazylice pw. św. Andrzeja Apostoła.
Cantores Minores Basilica Santi Andrea, działający przy olkuskiej Bazylice, powstał w grudniu 2017 roku. Jego założycielem jest. ks. Robert Żwirek, absolwent Instytutu Muzykologii KUL oraz studium chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W repertuarze zespołu znajdują się utwory religijne i patriotyczne, kompozycje twórców polskich, francuskich, włoskich, angielskich, niemieckich i węgierskich od XVII do XXI wieku. Podczas koncert w Olkuszu chór wykonał utwory m.in. G. Pitoniego, G.F. Haendla, S. Moniuszki czy H.M. Góreckiego.
26 kwietnia, również w olkuskiej Bazylice, z koncertem wystąpili: Paulina Stach (sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie artystka chóru Opery Krakowskiej), Jacek Wróbel (absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat wielu nagród i wyróżnień, artysta Opery Krakowskiej; baryton) oraz Maciej Semla (organista liturgiczny oraz dyrygent chóralny, obecnie organista w olkuskiej Bazylice i opiekun historycznych organów Hansa Hummla; absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej). W programie koncertu znalazły się utwory m.in. G.B. Pergolessiego, A. Vivaldiego, F. Mendelssohna i G.W. Haendla. Warto dodać, że w piątkowym koncercie wziął udział ks. biskup Piotr Skucha.
27 kwietnia organizatorzy zaprosili melomanów na koncert zespołu Cracovie Ensamble – również w Bazylice pw. św. Andrzeja Apostoła. W skład Cracovie Ensamble wchodzą najlepsi instrumentaliści Opery Krakowskiej (Anna Wójtowicz, Paweł Wójtowicz, Magdalena Kamińska, Dominika Olszewska, Halina Boroni, Piotr Augustyn, Leszek Pacanek oraz Marek Bednarczyk). Zespół ma w swoim dorobku wiele znakomitych koncertów, a w jego repertuarze dominują dzieła epoki baroku i klasycyzm, jak również aranżacje znanych przebojów muzyki klasycznej. Artyści współpracowali z wieloma wybitnymi wykonawcami, np. z Kevinem Kennerem (USA) czy Christophem Durantem (Francja). Zgromadzona w olkuskiej Bazylice publiczność usłyszała utwory m.in. Karla Jenkinsa, Petera Warloka, czy Gustava Holsta.
Ostatniego dnia Festiwalu, tym razem w Galerii BWA, wystąpili: Kristina Kutnik (pianistka, pracownik Opery Krakowskiej i Akademii Muzycznej w Krakowie) i Michał Kutnik (baryton, solista Opery Krakowskiej, współpracuje m.in. z Krakowską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, czy Operą Śląską w Bytomiu) wraz młodymi artystami Gabrielą i Piotrem Kutnikami, a także Radosław Bukała (wiolonczelista, koncertmistrz Opery Krakowskiej) i Arkadiusz Babiński (pierwszy fagocista Opery Krakowskiej, współpracował m.in. z Stadt Theater Goerlitz, Teatrem Muzycznym w Lublinie, czy Płocką Orkiestra Symfoniczną).
Wszystkie koncerty tegorocznego Festiwalu poprowadził Wojciech Taborek, olkuszanin, popularyzator muzyki klasycznej, od 1985 roku organista w parafii pw. M. M. Kolbego w Olkuszu, a od 1988 pedagog olkuskiej PSM I, gdzie prowadzi klasę fortepianu i audycje muzyczne.
V Festiwal Sztuki i Muzyki Sakralnej w Olkuszu Patronatem Honorowym objęli: Ks. Dr Piotr Skucha – Biskup Pomocniczy Diecezji Sosnowieckiej, Roman Piaśnik – Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz oraz Paweł Piasny – Starosta Powiatu Olkuskiego.
Fot. BWA Olkusz