Olkusz
W miniony poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że ministerstwo infrastruktury przeznaczy więcej środków finansowych na rozbudowę DK94 w Olkuszu. Próżno jednak szukać w podanym komunikacie konkretnych kwot. W związku z tym, że inwestor jest w trakcie przygotowywania przetargu na to zadanie, do publicznej wiadomości nie podano wysokości dofinansowania.
W miniony poniedziałek, 1 sierpnia b.r., w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie podpisano aneks do programu inwestycji dla rozbudowy drogi krajowej nr 94 przez Olkusz. Jak informują przedstawiciele GDDKiA, zwiększona kwota pozwoli na realizację inwestycji, która jest aktualnie w fazie dokumentacyjnej. – W takiej fazie była już w latach 2008-2012, ale wówczas po uzyskaniu decyzji środowiskowej wstrzymano dalsze prace przygotowawcze, z uwagi na brak funduszy. Zwieńczeniem przygotowania dokumentacji dla rozbudowy DK94 przez Olkusz w latach 2008-2012 było uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dalszych prac zaniechano. Temat powrócił pięć lat później, dzięki podpisaniu Programu Inwestycji przez ministra Andrzeja Adamczyka 23 sierpnia 2017 r. i przyznaniu finansowania – przypomina Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej krakowskiego oddziału GDDKiA.
Według wielokrotnie składanych deklaracji, rozbudowa 4,35 km odcinka dwujezdniowej DK94 przebiegającej przez Olkusz obejmie m.in. podniesienie parametrów nośności drogi, wzmocnienie warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni i przebudowę skrzyżowań DK94 z: ul. Gwarków i ul. Wspólną; z ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe), z ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych, z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie 2-poziomowe); z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja. – Wybudowana ma zostać również kładka dla pieszych nad DK 94, mur oporowy, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i ekrany akustyczne. Zmodernizowane zostanie także oświetlenie uliczne w rejonach skrzyżowań, zatok autobusowych, przejść dla pieszych oraz na dojściach pomiędzy przejściami a zatokami autobusowymi – wylicza Iwona Mikrut.
DK94 stanowi obecnie alternatywę dla pojazdów poruszających się między aglomeracją śląską a Krakowem i jego okolicami. Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2020 średnioroczny ruch dobowy wynosi na tym odcinku od 26 014 do 32 641 pojazdów. Wysokie wartości natężeń ruchu powodują degradację nawierzchni, w szczególności występowanie kolein oraz licznych spękań i ubytków wzdłuż odcinka przebiegającego przez nasze miasto. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad została zobowiązana programem ochrony środowiska przed hałasem przyjętym uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego do budowy ekranów akustycznych w tym miejscu.
– Przeprowadzone badania stanu nawierzchni wykazują, że 100% nawierzchni na tym odcinku jest w stanie krytycznym i ostrzegawczym. Droga wymaga dostosowania do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś. Ze względu na miejski charakter tej dwujezdniowej drogi, konieczna jest przebudowa istniejących skrzyżowań, likwidacja bezpośrednich zjazdów i budowa dróg dojazdowych, a wyniki pomiarów hałasu wykazują konieczność budowy ekranów akustycznych – mówi rzeczniczka GDDKiA.
Więcej środków na DK94? – może lepiej żeby tych środków nie było i zostawić jak jest bo powstanie potworek jak do Dąbrowy – z lewej strony liny, z prawej dwumetrowy rów, poboczy brak a na środku garby i hopki.
#Mikrut kiedy naprawicie „hopki” na DK94 od Olkusza do Dąbrowy Górniczej??
Niezły towar mają w GDDKiA, zeby takie bzdury pleść.. Jakie „skrzyzowanie dwupoziomowe”?? #Mikrut, weź się za robotę i nie wypisuj bzdur w Przeglądzie Olkuskim.. Powinny być tylko ronda i prawoskręty na skrzyzowaniach – na rondzie mozna zawrócić.. Czemu w Trzebini i Chrzanowie nie ma innych rozwiazań tylko ronda – tak, tak na drodze krajowej DK79