miasto jak firma2

Czy samorządy powinny stosować zapewniające zaspokojenie potrzeb i maksymalizację zysków metody, które kojarzone są z działalnością biznesową? O tym, że jest to wręcz wymóg współczesności przekonywał słuchaczy Olkuskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku prof. dr hab. Andrzej Szromnik. Wykład pt. „Marketing w zarządzaniu miastem” naukowiec ten wygłosił w Miejskim Domu Kultury w Olkuszu w czwartek 25 lutego 2016 r. Postać wyjątkowego gościa przypomniała studentom-seniorom Zdzisława Gardeła, kierownik Działu Organizacji Imprez MOK i opiekunka Olkuskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Dla porządku wyjaśnić w tym miejscu wypada, że Andrzej Szromnik jest profesorem doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. W swej karierze akademickiej pełnił liczne ważne funkcje, m. in. kierownika Katedry Handlu i Instytucji Rynkowych, dyrektora Instytutu Ekonomiki Obrotu Towarowego, a także prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jest członkiem Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz Komisji Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk.

miasto jak firma3

Wśród zainteresowań naukowych prof. Andrzeja Szromnika istotne miejsce zajmuje marketing terytorialny. Temat ten jest przedmiotem jego badań, wykładów, a także publikacji, wśród których wymienić można książkę pt. „Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku” (Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008). Tej problematyce prof. Andrzej Szromnik poświęcił też kolejne już swe spotkanie ze studentami OUTW.

Podczas czwartkowego wykładu zwrócił m.in. uwagę na fakt, iż częstokroć lokalni politycy kierują się swoimi wyobrażeniami na temat oczekiwań mieszkańców, przedsiębiorców, potencjalnych inwestorów i turystów, zamiast je zbadać. Podstawą skutecznego marketingu jest ocena posiadanych możliwości i właściwe ich spożytkowanie. Identyfikacja potrzeb oraz potencjału, a następnie oryginalne, nowatorskie ich wykorzystanie, to klucz do osiągnięcia sukcesu. Znaczne kwoty, które na marketing przeznacza np. Kraków, procentują zapewniając miastu zysk. Wydatkowanie ich musi jednak opierać się na profesjonalnym marketingu. Prof. Andrzej Szromnik zaprezentował sporo przykładów potwierdzających tę tezę.

miasto jak firma

Nie brakowało też od zabawnych dygresji i anegdot, które dodatkowo ubarwiły ciekawy wykład. O tym, że wzbudził zainteresowanie wśród słuchaczy, najlepiej świadczyły co rusz spontanicznie wtrącane z widowni komentarze. Oficjalną część spotkania zakończyły długie brawa, po których wymieniano jeszcze spostrzeżenia dotyczące poruszanych problemów. Pochodzący z Ziemi Olkuskiej naukowiec wyznał, że świetnie czuje się w naszym mieście i chętnie tu przyjeżdża. Z pewnością jeszcze nie raz będziemy mieli przyjemność gościć tego znakomitego ekonomistę i wykładowcę w OUTW.

MOK Olkusz

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze