„Poza Czarodziejskim fletem Mozarta ani jedno dzieło niemieckich twórców opery komicznej nie osiągnęło tego poziomu doskonałości co Baron cygański Johanna Straussa…”. Tę recenzję Johanna Brahmsa możemy dziś uzupełnić oceną olkuszan, jaką wystawili Baronowi cygańskiemu w wykonaniu artystów Opery Śląskiej. Niewiele innych wydarzeń w naszym mieście nagrodzonych zostało tak długimi i tak gromkimi owacjami na stojąco, jak spektakl ten, wystawiony na scenie sali widowiskowej MDK w sobotę, 12 listopada 2016 r.
Warto przypomnieć, że podobnie było podczas wszystkich poprzednich wizyt bytomskiego teatru muzycznego w Olkuszu. Wypełniona do ostatniego miejsca sala, gorące brawa po ariach, duetach i scenach baletowych, no i wspomniane już owacje na stojąco na zakończenie – tak dzieje się podczas każdego spektaklu Opery Śląskiej w naszym mieście. Na czym polega ów fenomen?
Bez wątpienia przyczyną tej popularności jest poziom artystyczny, jaki reprezentuje goszczący u nas rokrocznie zespół. Świadczą o nim liczne nagrody, 260 premier i prapremier oper, operetek i baletów, 30 utrzymujących się w bieżącym repertuarze tytułów, a wśród nich Baron cygański. Do znakomitych talentów wokalnych, instrumentalnych i tanecznych, jakie mamy okazję podziwiać, dodajmy jeszcze zasługującą na wymienienie oprawę.
Za autokarami wiozącymi do nas solistów, chóry i zespoły baletowe, podążają bowiem ciężarówki z kostiumami i dekoracjami. Wszystko to sprawia, że nie wyjeżdżając z Olkusza możemy poczuć się tak, jak w operze. Tym bardziej, skoro akustyka i oświetlenie sali widowiskowej MDK zbierały wyrażane też na piśmie pochwały od wielu występujących u nas wybitnych artystów, m. in. Jana Nowickiego.
Wracając do sobotniego spektaklu, po raz drugi wystawionego z wielkim sukcesem w Srebrnym Mieście Barona cygańskiego, to koniecznie wymienić należy tych, którym zawdzięczamy nasze najświeższe i dla wielu z pewnością niezapomniane wrażenia:
Krzysztof Dziewięcki – kierownictwo muzyczne,
Henryk Konwiński – reżyseria i choreografia,
Ireneusz Domagała – dekoracje,
Małgorzata Słoniowska – kostiumy,
obsada:
Książę Homonay – Włodzimierz Skalski,
Hrabia Carnero – Feliks Widera,
Sandor Barinkay – Adam Sobierajski,
Saffi – Aleksandra Stokłosa,
Kalman Żupan – Adam Woźniak,
Arsena – Maria Płazak-Ścibich,
Mirabella – Renata Dobosz,
Ottokar – Kamil Zdebel,
Czipra – Magdalena Spytek-Stankiewicz,
Pali – Witold Dewor,
Janos – Janusz Wenz,
Ferko – Zbigniew Biliński,
chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego.
Dziękujemy!
MOK Olkusz