obwodnica 11

Pęknięcia na budowanej obwodnicy Olkusza, brak chodnika oraz niezabezpieczone rowy – na to skarżą się mieszkańcy ul. Zagaje. Od kilku miesięcy mają przed swoimi domami plac budowy. Drogowymi nieprawidłowościami szybko zainteresowali się politycy Prawa i Sprawiedliwości. – Czy obwodnica to drogowy bubel? – pod takim hasłem poseł Jacek Osuch i radny miejski Łukasz Kmita zorganizowali na drodze konferencję, na którą zaprosili mieszkańców i dziennikarzy.

Czy ktoś kontroluje budowę?
Obwodnica to przedsięwzięcie realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Droga ma przebiegać od skrzyżowania z drogą krajową 94 na wysokości ul. Zagaje wzdłuż torów kolejowych do drogi w kierunku Wolbromia. Z drogą tą obwodnica połączona zostanie za przejazdem kolejowym w Rabsztynie, gdzie pojawi się rondo. Całkowity koszt inwestycji to 24 mln 600 tys. złotych, a unijne dofinansowanie wynosi 22 mln 106 tys. złotych. Budowa jest również dotowana przez gminę Olkusz.

Prace przy budowie obwodnicy rozpoczęły się kilka miesięcy temu. Niedawno na środku nowej jezdni, na wysokości ul. Zagaje, powstały szczeliny. To nie jest jedyne miejsce, gdzie asfalt popękał. – Wystosowałem w tej sprawie pismo do dyrekcji ZDW. Liczne pęknięcia i przełomy zostały ujawnione na fragmencie trasy, na którym niedawno przedstawiciele firmy EUROVIA prowadzili prace związane z wykonaniem podbudowy drogi i ułożeniem pierwszych warstw asfaltu. Sytuacja ta jest tym bardziej niepokojąca, że obecnie po tej drodze odbywa się wyłącznie ruch lokalny. W momencie oddania do użytku budowanej obwodnicy, trasą tą pojedzie kilka tysięcy samochodów na dobę. Powstanie poważnych usterek już na tak wczesnym etapie musi budzić poważne wątpliwości o jakość prac, które dotychczas zostały tam wykonane – mówił poseł Osuch. Parlamentarzysta w piśmie do ZDW pyta m. in., czy podbudowa obwodnicy Olkusza została wykonana w sposób właściwy, czy na etapie przygotowania dokumentacji projektowej prowadzone były badania gruntu oraz czy prowadzone przez firmę Eurovia prace zgodne są z dokumentacją projektową? Poseł chce też wiedzieć, kiedy przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich ostatni raz byli na budowie obwodnicy Olkusza oraz w jaki sposób wykonawca ma zamiar naprawić wadliwy odcinek nowo budowanej obwodnicy.

Z pytaniami o stan obwodnicy oraz wątpliwościami mieszkańców zwróciliśmy się do olkuskiego burmistrza oraz ZDW.

-O obwodnicę zabiegaliśmy kilka lat. Po wielu zawirowaniach udało się. Jest to niezwykle istotne przedsięwzięcie dla miasta. Nowa obwodnica przyczyni się do rozładowania ruchu w centrum Olkusza. Obecnie ścisłym nadzorem nad budową zajmuje się inwestor. Przebieg prac omawiany jest na roboczych spotkaniach, w których ze strony Urzędu Miasta i Gminy Olkusz uczestniczą przedstawiciele wydziałów: drogowego, geodezji i gospodarki mieniem. Roboty budowlane są w toku. Nie zakończono jeszcze prac związanych z odwonieniem oraz wykonaniem nawierzchni asfaltowej, dlatego na tym etapie trudno ocenić jakość prowadzonych prac. Uwagi przedstawicieli Gminy dotyczące realizacji inwestycji są na bieżąco przekazywane ZDW. Z punktu widzenia Gminy organizacja robót budowlanych prowadzona jest poprawnie. W projekcie umowy dotyczącej współfinansowania inwestycji zawarte są zapisy stanowiące, iż odbiory techniczne dokonywane są przez ZDW przy udziale przedstawicieli Gminy Olkusz. W ten sposób mamy wpływ na monitoring przekazywanych środków – twierdzi burmistrz Dariusz Rzepka.

Co na to inwestor?
O komentarz do zaistniałej sytuacji poprosiliśmy rzecznika prasowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. – Przedmiotowy odcinek drogi do czasu odbioru końcowego stanowi plac budowy, za który odpowiedzialny jest kierownik budowy. W chwili obecnej zaawansowanie robót wynosi około 40 procent. W styczniu w związku z wystąpieniem warunków zimowych nastąpiła przerwa w robotach. Pod koniec stycznia wykonawca poinformował ZDW o wystąpieniu pęknięć na długości około 150 metrów bieżących w osi warstwy wiążącej na przebudowywanej ul. Zagaje. Został zobowiązany do zabezpieczenia na czas zimy uszkodzenia i przedstawienia zgodnie z umową ekspertyzy, której celem jest ustalenie przyczyny uszkodzeń. Wykonawca ma też przedstawić program naprawczy, w oparciu o który wykona na własny koszt naprawę. Należy przy tym podkreślić, że uszkodzenia wystąpiły na odcinku, gdzie nie ma jeszcze warstwy ścieralnej odpornej na warunki zewnętrzne, jest tylko warstwa wiążąca, wrażliwa w miejscach łączeń na warunki zimowe. Istotnym jest fakt, że na odcinku, na którym wystąpiły pęknięcia, były prowadzone roboty „połówkowo”. Kolejne warstwy konstrukcyjne były wykonywane bez całkowitego wyłączania drogi z ruchu, ze względu na konieczność zapewnienia dojazdu do prywatnych posesji oraz zakładów produkcyjnych i betoniarni na terenie dawnej fabryki domów. Mogło się to przyczynić do powstania pęknięć, ale ostateczną przyczynę pokaże ekspertyza. Na dzień dzisiejszy można powiedzieć, że pęknięcia nie wskazują na uszkodzenie warstw nośnych nawierzchni. Natomiast podjęte działania (ekspertyza i roboty wynikające z jej wniosków), pozwolą na ułożenie ostatniej warstwy konstrukcyjnej, tj. warstwy ścieralnej, bez obaw o trwałość drogi – tłumaczy Roman Leśniak z krakowskiego ZDW.

Przedstawiciel ZDW zapewnia, że roboty na obwodnicy były prowadzone pod stałą kontrolą inspektorów nadzoru oraz laboratorium ZDW i wykonawcy, a wyniki badań potwierdziły jakość zgodną ze specyfikacjami technicznymi. – Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą przewidziany jest pięcioletni okres gwarancji, liczony od dnia odbioru końcowego zadania na wykonane roboty – dodaje Roman Leśniak.

Ani chodnika, ani burmistrza…
Mieszkańcy ulicy Zagaje skarżą się głównie na brak obiecanych wcześniej chodników. – Tu jest bardzo niebezpiecznie. Pierwszą ofiarą może być dziecko idące na przystanek autobusowy. Walczyliśmy o chodniki jeszcze zanim rozpoczęła się budowa. Pan burmistrz nie chcę się nawet z nami spotkać. Jak mamy się bezpiecznie poruszać? To jest niemożliwe! Rowy przy drodze nie są zabezpieczone. Są głębokie, szerokie, nawet nie ma gdzie uskoczyć przed nadjeżdżającym pojazdem. A ruch jest tu spory, także samochodów ciężarowych. Jak mam iść bezpiecznie z dziećmi po drodze? – mówi mieszkający tam Andrzej Krukowski.

-Burmistrz dawno obiecał nam chodnik. Do tej pory nie ma śladu ani chodnika, ani burmistrza. Mamy chodzić po rowach? – podnosili mieszkańcy.

ZDW twierdzi, że nigdy nie było mowy o chodnikach. – W projekcie budowy obwodnicy nie było chodników przy ul. Zagaje. Sprawa chodników na tym krótkim odcinku drogi to zadanie współfinansowane w ramach Inwestycji Samorządowych (zwykle po 50 procent), ale Gmina Olkusz do tej pory nie wystąpiła z wnioskiem do ZDW, jak to winno być zgodnie z procedurą – tłumaczy Roman Leśniak z krakowskiego ZDW.

Władze miasta mówią, że na etapie realizacji projektu burmistrz, nie będąc inwestorem, nie miał możliwości zadeklarowania powstania chodników i innej infrastruktury drogowej przy planowanej inwestycji. – Wszystkie wnioski mieszkańców były omawiane z ZDW i projektantami. Wprowadzali oni w zakresie swoich możliwości korekty do dokumentacji projektowej, zgodnie z sugestiami władz miasta i mieszkańców. W przypadku odmowy wprowadzenia zmian stanowisko ZDW oraz projektantów było uzasadniane w stosownej korespondencji – tłumaczy burmistrz Dariusz Rzepka.

Włodarz miasta twierdzi, że z jego inicjatywy w maju 2012 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami mieszkańców ulicy Zagaje, przedsiębiorców z Olewina oraz ZDW. – Wówczas wstępnie omówiono zagadnienia dotyczące budowy chodników. W wyniku dalszych spotkań z przedstawicielami inwestora oraz projektantami działającymi na rzecz ZDW, Urząd Miasta i Gminy uzyskał informacje o braku możliwości budowy chodnika oraz „zarurowania” rowu odwadniającego w ramach posiadanej przez ZDW decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji). Jedynym możliwym rozwiązaniem tego problemu według ZDW jest budowa chodnika z „zarurowaniem” po zakończeniu inwestycji w ramach trybu Inicjatyw Samorządowych przy współpracy ZDW oraz Gminy Olkusz. Gmina złożyła stosowny wniosek do ZDW o ujęcie w planie na lata 2013 oraz 2014 budowy chodnika wraz z zarurowaniem istniejącego rowu odwadniającego. W tej sprawie będą trwały dalsze ustalenia z ZDW Kraków – odpowiada burmistrz Rzepka. Na wniosku widnieje data – 28 stycznia 2013 roku. Zapewniono nas, że został on złożony u inwestora.

Kolejnym problemem jednej z mieszkanek jest wyburzony zjazd do jej posesji. – Zlikwidowali mi wjazd do garażu. Prosiłam, by go zostawili, bo jest mi potrzebny. To mi go zlikwidowali. Skarpa pod bramą i ogrodzeniem obsuwa się i jest coraz gorzej. Ta droga kiedyś też się zawali – skarży się kobieta.

Inwestor przedstawia tę sytuację inaczej. – Mieszkanka ta posiadała dwa zjazdy do swojej posesji, w tym jeden legalny, a drugi niestety nie. Ten nielegalny został zlikwidowany, zresztą według jej oświadczenia nie potrzebowała go. Generalnie, jeżeli zjazdy są legalne, wówczas są przebudowywane w ramach inwestycji na koszt inwestora – wyjaśnia Roman Leśniak z ZDW.

Radni PiS: najpierw niech poprawią, potem zapłacimy
Na wtorkowej sesji Rady Miejskiej Łukasz Kmita złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Małopolskiego na budowę obwodnicy. -W tegorocznym budżecie Olkusza zaplanowano kwotę 2 243 567,87 złotych jako dotację dla Województwa Małopolskiego na zadanie budowa obwodnicy Olkusza. Pierwsza transza w wysokości pół miliona złotych miała zostać przekazana, po podjęciu w dniu 5 lutego 2013 r. przez Radę Miejską stosownej uchwały. Jednak na skutek wystąpienia licznych wad już na tak wczesnym etapie budowy drogi (polegających m. in. na pojawieniu się pęknięć i przełomów), wnoszę o wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich o udzielenie szczegółowych wyjaśnień dotyczących powodów powstania usterek. Do tego czasu Gmina Olkusz, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia, powinna wstrzymać się z udzieleniem pomocy finansowej. Trudno wyobrazić sobie, aby samorządowcy Miasta i Gminy Olkusz przekazali środki finansowe za wykonane prace, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Jednocześnie w momencie przedstawienia i wdrożenia programu naprawczego przez wykonawcę, który będzie gwarantował fachowe wykonanie wszystkich prac,  Gmina Olkusz niezwłocznie powinna zadeklarowaną pomoc udzielić – z takim wnioskiem wystąpił radny Kmita.  

Zdecydowana większość radnych nie podzieliła zdania swojego kolegi z rady. Wszyscy za to twierdzili jedno – nie uprawiajmy polityki.

– Jako radni możemy tylko żądać, by ta usterka została naprawiona i by ZDW nie oddał tej drogi w takim stanie, w jakim znajduje się teraz. To jest sensowne, bo nam wszystkim zależy na obwodnicy. Nie po to tyle lat o nią zabiegaliśmy, by teraz grozić ZDW, że nie dofinansujemy inwestycji – mówił Janusz Dudkiewicz.

– W ciągu minionych pięciu, sześciu lat kilkadziesiąt razy uczestniczyłem w spotkaniach z ZDW. Między innymi to dzięki mojej osobie powstaje ta obwodnica, jak również dzięki byłemu posłowi Ryszce i kilku innym osobom. Dlatego bardzo mnie zabolała propozycja, by wycofać ten projekt uchwały z obrad. Gdyby tak się stało, dalibyśmy sygnał ZDW, że może nie warto w Olkuszu realizować drugi etap obwodnicy – twierdził Jan Kucharzyk.

– Populizm moich przedmówców polega na tym, że jesteśmy na placu budowy udostępnionym mieszkańcom. Ta budowa nie została skończona. Dobrze, że takie uchybienia wychodzą teraz, bo można je naprawić – mówił Wojciech Gleń.

– Niedługo będziemy dofinansowywać powiatową „schetynówkę” i tam też będziemy występować w roli inspektora nadzoru? Należy interweniować, ale to nie znaczy, że mamy dyktować warunki – powiedział Józef Sarecki.

Na początku sesji radni głosowali nad przyjęciem wniosku Łukasza Kmity. Na 21 radnych obecnych na sali, pomysł poparło tylko czterech. Przy głosowaniu nad uchwałą o przekazaniu dotacji wszyscy byli „za”, wstrzymało się tylko trzech rajców: Łukasz Kmita, Małgorzata Bień i Leszek Osuch.

Dyskusję podsumował wiceburmistrz Włodzimierz Łysoń. – Rozumiem emocje związane z tą inwestycją. Zależy nam, by obwodnica była budowana nie prawicowo, nie lewicowo, tylko dobrze i dołożymy wszelkich starań, by tak było – stwierdził wiceburmistrz.

Czy mieszkańców i kierowców interesują polityczne spory dotyczące obwodnicy? Na pewno zależy im na dobrze wykonanej drodze, po której można się bezpiecznie poruszać. Na pewno też skrupulatnie rozliczą odpowiadające za to władze oraz instytucje. I na pewno będą tak bacznie, jak do tej pory, śledzić prowadzone prace.

obwodnica 10

obwodnica 9

obwodnica 8

obwodnica 7

obwodnica 6

obwodnica 5

obwodnica 4

obwodnica 3

obwodnica2

obwodnica

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
77 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
kumaty
kumaty
10 lat temu

[quote name=”nn”]kumaty- tak na dobra sprawe to ile tych samochodów jedzie z/w kierunku Trzebini ? 10 na godz ? a za to popatrz, jak prosciutko na Krakowa. Chcesz swiateł na skrzyzowaniu z Witeradowem,a potem będziesz stał na czerwonym i patrzał jak wiatr hula a nic nie jedzie. Zurada tez nie ma światel wjazdu do miasta i jakoś nie zniknęła z mapy powiatu.[/quote]
Racz zwrócić uwagę na różnicę jaka dzieli te skrzyżowania. To osiedlowe jest jakby w niecce, a ta różnica wiele zmienia. Sygnalizacja świetlna mogłaby nieco poprawić bezpieczeństwo, nawet kosztem czekania. Moje krytyczne komentarze w tej sprawie nie dotyczą tylko tego skrzyżowana, bo powodów do uzasadnionej krytyki jest więcej. Po takim zmniejszeniu kwoty na jej budowę, należało się z tego wycofać, lub wstrzymać, by w znaczący sposób nie pogarszać sytuacji, sporej grupy mieszkańców. Nikt z decydentów nie raczył dostrzec, albo jak w każdej podobnej sprawie interes mieszkańców zszedł na dalszy plan.

nn
nn
10 lat temu

po mojemu te obwodnice powinny być 2x szersze, przeciez trzeba sie liczyc w przyszlosci z rozbudową terenów wiejskich, byc może uprzemysłowieniem ich i te drogi w za lat 10-20 bedą za wąskie. Drogi buduje sie z myslą o pryszłości a nie na teraz. Lepiej teraz wywłaszczyć teren rolny czy leśny niz potem budynki..

nn
nn
10 lat temu

kumaty- tak na dobra sprawe to ile tych samochodów jedzie z/w kierunku Trzebini ? 10 na godz ? a za to popatrz, jak prosciutko na Krakowa. Chcesz swiateł na skrzyzowaniu z Witeradowem,a potem będziesz stał na czerwonym i patrzał jak wiatr hula a nic nie jedzie. Zurada tez nie ma światel wjazdu do miasta i jakoś nie zniknęła z mapy powiatu.

kumaty
kumaty
10 lat temu

[quote name=”kordek.”]Radzę zdrowo się napić, aby trzeźwo spojrzeć na olkuską rzeczywistość. Za rządów tej koalicji żadnej inwestycji w Olkuszu nie udało się wykonać bez skandalu. Wszędzie braki, niedoróbki, potężne koszta i w efekcie bubel za który podatnicy kredyty będą spłacać jeszcze w dwóch następnych pokoleniach.
Patrz: rynek, kanalizacja z ulicą parkowa, przedszkole nr 5, obwodnica Olkusza to tylko przykłady z ostatnich tygodni. Wszędzie przy tych inwestycjach pojawiają się te same nazwiska olkuskich likwidatorów. Czas na refleksje i stosowne wnioski . Mądrość olkuszan przy urnach wyborczych ten problem może rozwiązać skutecznie.[/quote]
Jakich ich zwał tak ich zwał.Twoje spostrzeżenia są jak najbardziej trafione i trudno się z nimi nie zgodzić Pozdrawiam.

kumaty
kumaty
10 lat temu

Likwidacja połączeń 4 ulic osiedlowych z główna drogą- cisza. W zamian bezpłatna jedna wąska uliczka wyjazdowa, której główną rola będzie na stworzenie osiedlowego korka giganta
Brak ekranów dźwiękochłonnych – brak i reakcji, a na otarcie łez obiecywany cichy asfalt 😀
Brak sygnalizacji świetlnej, na bardzo niebezpiecznym skrzyżowaniu z drogą do Witeradowa – dla nich również zaplanowano bonusa w postaci jego skanalizowania.
Pakuska otrzyma w prezencie wała-y przeciwpowodziowe, a
brak poboczy zastąpią głębokie rowy w wielu odcinkach tej najtańszej drogi do nieba. Brakuje mi pomysłu jak to nazwać nazwać po imieniu by nikogo nie obrazić. Może ktoś pomoże? :-*
Nigdy nie jest za późno na podjęcie działań w słusznej sprawie, a ta sprawa jest waśnie taką, więc może i parafia ujmie się za tymi owieczkami, dla których budowa ta jest groźniejsza niż sfora wilków. Apele moje nie zatrzymają tej budowy. Mogą jednak wiele zmienić na korzyść.Oby

kumaty
kumaty
10 lat temu

Celowo powracam do tego artykułu dotyczącego budowy tej drogi na skróty. Rzeczowa krytyka powstałych wad, spowodowanych głównie zbyt mocnym okrojeniem kosztów przeznaczonych na jej budowę, jak widać nie uzyskała poparcia ze strony ratusza. Poza posłem Osuchem, nikt nie odważył się wtedy nazwać tego bubla po imieniu, a na domiar złego otrzymał za to „kilka ciepłych słów” od przychylnych sympatyków tej budowy.
Taka jak ta inwestycja ma to do siebie, że będziemy ją przeklinać nawet wtedy kiedy jej twórcy zamienią się w proch, a na szczególny rodzaj pamięci zasłużą sobie oni , za ten osiedlowy odcinek. Mnie jednak osobiście w tym wszystkim najbardziej zadziwia bierna postawa mieszkańców jednego i drugiego osiedla których ta budowa dotyczy. Sprzeciw z ich strony jak również mieszkańców Witeradowa, nie byłby przecież polityką, a raczej ich obroną przed skutkami nieudolnej polityki i krótkowzroczności niektórych kadencyjnych lokatorów magistratu.

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

[quote name=”Nowy”]Widzę ze pan geofizyk jest niezdowolony z tego ze nie uzyskał zlecenia :lol:[/quote]

Z chęcią przedyskutuję temat jeśli tylko nabierze Pan/(i) odwagi i się ujawni a nie ukrywa pod niewybrednym nickiem…
A jeśli nie ma Pan/(i) nic więcej do dodania szczególnie merytorycznie (zakładam, że znane jest to słowo), to wypadałoby nie zaśmiecać.
Jerzy

Nowy
Nowy
10 lat temu

Widzę ze pan geofizyk jest niezdowolony z tego ze nie uzyskał zlecenia 😆

kordek.
kordek.
10 lat temu

Radzę zdrowo się napić, aby trzeźwo spojrzeć na olkuską rzeczywistość. Za rządów tej koalicji żadnej inwestycji w Olkuszu nie udało się wykonać bez skandalu. Wszędzie braki, niedoróbki, potężne koszta i w efekcie bubel za który podatnicy kredyty będą spłacać jeszcze w dwóch następnych pokoleniach.
Patrz: rynek, kanalizacja z ulicą parkowa, przedszkole nr 5, obwodnica Olkusza to tylko przykłady z ostatnich tygodni. Wszędzie przy tych inwestycjach pojawiają się te same nazwiska olkuskich likwidatorów. Czas na refleksje i stosowne wnioski . Mądrość olkuszan przy urnach wyborczych ten problem może rozwiązać skutecznie.

Smog
Smog
10 lat temu

[quote name=”zenek blues”]Zwrócenie uwagi przez Posła Osucha na nieprawidłowości związane z budową obwodnicy wywołały jazgot cePOków. Uwagi posła wydaja się być uzasadnione, a skoro do tej pory poza nim nikt nie raczył tego dostrzec, to nie widzę powodów, by tak krytycznie za tą spostrzegawczość go oceniać. Nazywanie rzeczy po imieniu budzi u cePOków wyraźny sprzeciw ponieważ krytyka ta płynie ze strony Pisiora. Ci odpowiedzialni za ten stan raczej niczego by nie dostrzegli nawet wtedy kiedy szczeliny w nim byłyby jeszcze większe, a niebawem będą na pewno .Przywołam więc wypowiedź drogowca, który podzielił się na tym forum swoja wiedzą i określił przyczyny wadliwego wykonawstwa. Gdyby poszukać bardziej, znalazło by się chyba więcej tych powodów jej spękania. Rzeczowa krytyka kolejnego kosztownego bubla, czy raczej populizm posła opozycji . CePOki wyrazili tu swoją opinię, a jak ocenią to mieszkańcy bez angażowania się w sympatie polityczne???[/quote] ????.?.

niekumaty
niekumaty
10 lat temu

co to zanaczy „legalny czy nielegalny zjazd na podwórko ” ? kto udziela legalizacji takim wjazdom?

Dalila
Dalila
10 lat temu

Czy tylko tyle bubli mamy w okolicy? A do Krasińskiego to też zrobili bubel?

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

W świetle powyższego z naszej strony proponujemy Państwu współpracę jak we wstępie. Nasza kadra, w ramach pracy zawodowej m.in. w państwowej jednostce naukowo – badawczej, realizowała pierwsze w Polsce badania sejsmiczne techniką MASW w ramach ministerialnego projektu badawczego. Aktualnie oferuje je w ramach usług komercyjnych m.in dla firm realizujących obiekty infrastruktury komunikacyjnej na terenach pogórniczych. Kadra dysponuje branżowymi uprawnieniami geofizycznymi stwierdzonymi przez Ministerstwo Środowiska – Departament Geologii.
Z poważaniem Jerzy Kłosiński

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Powoduje to automatycznie brak wymiany informacji z projektantem. Celem takich badań jest przecież dostarczenie projektantowi szczegółowej informacji o podłożu gruntowym, na którym projektuje tak ważny dla gminy obiekt i wymaga uwzględnienia w projekcie. Wykonawca także nie dysponuje odpowiednią kadrą do weryfikacji takich badań. Dodatkowo, ze względu na ustalony terminarz realizacji zadania, niesie to ryzyko, że fizycznie wykonany zakres oraz jakość przeprowadzenia badań nie zostanie w żaden sposób zweryfikowana przez Zamawiającego.

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

– etap przetwarzania danych: do tego celu wykorzystuje się unikalne dedykowane oprogramowanie wymagające dużej wiedzy nt. analizowanych fal sejsmicznych. W przypadku tzw. „automatycznych procedur realizacji przetwarzania” doświadczenie wskazuje na ich częstą nieprzydatność w warunkach terenów pogórniczych. Często jest jednak stosowane przez osoby mające mało doświadczenia w takich badaniach. Wtedy istnieje ryzyko przyjęcia do obliczeń tzw. szumów sejsmicznych co spowoduje powstanie na wynikach badań fizycznie nieistniejących obiektów pod powierzchnią ziemi.
– etap interpretacji wyników badań: nieodpowiednia metodyka pomiarowa, jakość prac polowych i przetwarzanie danych sejsmicznych powodują małą wiarygodność lub zupełną nieprzydatność otrzymanych wyników.
W tym przypadku badania takie zostały przeniesione na wykonawcę przedmiotu zamówienia.

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Poniżej wskazano na etapy realizacji oraz możliwe błędy do popełnienia.
– etap opracowania Projektu Badań Geofizycznych: jego realizacja wymaga szczegółowego zgromadzenia i analizy danych archiwalnych górniczo – geologicznych i na ich podstawie odpowiednie zaprojektowanie tzw. „rozstawów sejsmicznych” oraz ilości i głębokości otworów kalibracyjnych do badań sejsmicznych:
– etap prac polowych: wskazana w STWiORB 5.3.1.1. Pomiary sejsmiczne metodyka badań niejednoznacznie wskazuje na szczegóły wykonania tych badań co moźe prowadzić do zbyt ogólnego i niepełnego ich przeprowadzenia i w efekcie doprowadzić do niewykrycia płytkich, niewielkich obiektów historycznego górnictwa, Dodatkowo jakość rejestracji polowych wymaga weryfikacji już w trakcie ich pozyskiwania a często też wymagają ich powtórzenia.

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Badania sejsmiczne techniką wskazaną w STWiORB (wielokanałowej analizy fal powierzchniowej MASW) jest techniką nowatorską w Polsce, a jednocześnie zaawansowaną pod kątem przetwarzania danych i interpretacji wyników. Pierwsze prace badawcze z wykorzystaniem techniki MASW były prowadzone w jednostce naukowo – badawczej w Polsce w 2005 r. Wymagają one gruntownej wiedzy o tej technice i co najmniej kilku lat doświadczeń kadry. Z tego względu badania takie są w Polsce praktycznie unikalnymi. Technika ta, ze względu na wysoką czułość na strukturę i stan geomechaniczny badanego ośrodka, niesie ze sobą jednocześnie wiele korzyści oraz ryzyko błędów przy niewłaściwym wykonaniu prac polowych oraz przetwarzania i interpretacji wyników.”

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Pozwolę sobie umieścić treść pisma jakie zostało wystosowane przez moją firmę do Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ul. Głowackiego 56 30-085 Kraków w dniu 27.03.2012 r. – bez odzewu…:
Część 1:
W związku z zakończeniem postępowania i wyborem wykonawcy na realizację powyższego zamówienia, zwracamy się do Państwa jako Zamawiającego z propozycją pełnienia nadzoru eksperckiego w zakresie wykonania specjalistycznych geofizycznych badań sejsmicznych, wskazanych w specyfikacji STWiORB w pkt. D.01.03.02. Badania geofizyczne podłoża gruntowego. Regułą jest aby takie badania były wykonywane na etapie projektowym, wówczas ma miejsce pełna współpraca projektanta i wykonawcy prac geofizycznych. Wówczas końcowym efektem ich pracy jest optymalne opracowanie projektu, w tym przypadku obwodnicy, szczególnie na odcinku potecjalnie zagrożonym deformacjami nieciągłymi terenu ze strony tzw. szkód górniczych.

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Ciekawostką jest też fakt że Eurovia wygrała różnicą w cenie ZALEDWIE 0,11% (czyli ok. 25 215zł brutto) od następnego oferenta czyli: Konsorcjum: Lider Cezet Przedsiebiorstwo Robót Drogowo Mostowych Starachwoice + PRDiM Starachowice. Najwyższa oferta była złożona przez PRDiM Mińsk Mazowiecki (35539211,88 zł brutto) czyli ponad 58% więcej niż Eurovia. Pytanie jakim sposobem to samo zadanie w sumie małe miało taki rozrzut ofert??

Jerzy - geofizyk
Jerzy - geofizyk
10 lat temu

Witam.
Zapewne raczej nikt nie wie ale badania podłoża (GEOFIZYCZNE) pod kątem zagrożeń powierzchni ew. deformacjami, wskazane do wykonania, zostały przerzucone na Wykonawcę co jest kuriozum. Wiem o tym, ponieważ biuro projektowe z Katowic (firma Autostrada II) zwróciło się do naszej firmy o wycenę takich badań na kilka dni przed oddaniem projektu i jak się dowiedzieli ile to kosztuje i ile czasu to zajmie to umieścili to w specyfikacji technicznej do przetargu na : Wykonanie obwodnicy
(która zresztą mam do wglądu jeśli nie znajdziecie na www ZDW).

Od kiedy to to wykonawca wykonuje badania które mają być zrobione na etapie przedprojektowym czyli jeszcze przez wykonaniem projektu przez Autostrada II ???

A Eurovii raczej „mogło nie zależeć” gdyby coś wyszło z badań aby zobaczyło dzienne światło….. bo wtedy podrożyłoby to koszt wzmocnienia podłoża (uzdatniania itp) a cena jaką dali i za jaką wygrali to cena ryczałtowa.

Pozdrawiam

olek
olek
11 lat temu

Droga już „prawie” naprawiona. Rozstępy zalane smołą i posypane piaskiem. Firma ciężko pracowała 2 dni grzejąc smolę nad ogniskiem i z pobocza wykopując ziemię. Naprawa jak za komuny „leczenie syfa pudrem”

zenek blues
zenek blues
11 lat temu

Zwrócenie uwagi przez Posła Osucha na nieprawidłowości związane z budową obwodnicy wywołały jazgot cePOków. Uwagi posła wydaja się być uzasadnione, a skoro do tej pory poza nim nikt nie raczył tego dostrzec, to nie widzę powodów, by tak krytycznie za tą spostrzegawczość go oceniać. Nazywanie rzeczy po imieniu budzi u cePOków wyraźny sprzeciw ponieważ krytyka ta płynie ze strony Pisiora. Ci odpowiedzialni za ten stan raczej niczego by nie dostrzegli nawet wtedy kiedy szczeliny w nim byłyby jeszcze większe, a niebawem będą na pewno .Przywołam więc wypowiedź drogowca, który podzielił się na tym forum swoja wiedzą i określił przyczyny wadliwego wykonawstwa. Gdyby poszukać bardziej, znalazło by się chyba więcej tych powodów jej spękania. Rzeczowa krytyka kolejnego kosztownego bubla, czy raczej populizm posła opozycji . CePOki wyrazili tu swoją opinię, a jak ocenią to mieszkańcy bez angażowania się w sympatie polityczne???

obiektywna
obiektywna
11 lat temu

obwodnica rozpadnie się po skończeniu się gwarancji czyli po 5 latach od odbioru, a ci radni którzy to poparli na sesji będą wtedy emerytami to co im będzie wtedy zależało

czub
czub
11 lat temu

Zgadzam się z wieloma Państwa wypowiedziami. Zastanawia mnie tylko jedno, dlaczego w tym wszystkim nie interweniuje również Pan Lasota, który jest radnym Sejmiku Województwa Małopolskiego z okręgu olkuskiego. A przecież Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie jest jednostką organizacyjną Sejmiku.
A tak swoją drogą, ktoś wie, co się z drzewami, które zostały wycięte pod obwodnicę?
Z ukłonami

kopernik
kopernik
11 lat temu

Brawo wreszcie coś słychać i widać .może wreszcie niektórzy zobaczą co to znaczy słuchać POkemonów w granicach Olkusza – ba – państwa powinna stać tablica z reklamą taką jak na wjeździe do Zakopanego.-Zakaz wjazdu -PO.

olek
olek
11 lat temu

[quote name=”ii23″][quote name=”kolega”][quote name=”Rebeliant III”][quote name=”ii23″][quote name=”xyz”]No widać, że pan Kmita pomylił zawód. Powinien teraz spędzać czas w laboratorium i wymyślać nowe techniki budowy dróg. A w ogóle to dlaczego dzień w dzień są artykuły o Kmicie? Co ten Przegląd go tak ciągle reklamuje? Czyżby Przegląd stawiał na Kmitę? Dopiero były muldy, a dziś dziury. Nie ma wydania gdzie nie reklamowalibyście PiSu.[/quote]
Artykuły pani Woźniczko stają się powoli niewiarygodne,co artykuł to Kmita, czy to przypadek, czy też nałóg? A może słabość?[/quote]
Panie Łukaszu wzorowa postawa obywatelska, pochwała za interwencje :). Działać tak dalej!! Po pierwsze służba dla ludzi i ojczyzny.[/quote]

Łukasz, no co ty, sam siebie wychwalasz?[/quote]

Artykuły pani Woźniczko stają się powoli niewiarygodne,c o artykuł to Kmita, czy to przypadek, czy też nałóg? A może słabość?[/quote]
to miłość ;))))

ii23
ii23
11 lat temu

[quote name=”kolega”][quote name=”Rebeliant III”][quote name=”ii23″][quote name=”xyz”]No widać, że pan Kmita pomylił zawód. Powinien teraz spędzać czas w laboratorium i wymyślać nowe techniki budowy dróg. A w ogóle to dlaczego dzień w dzień są artykuły o Kmicie? Co ten Przegląd go tak ciągle reklamuje? Czyżby Przegląd stawiał na Kmitę? Dopiero były muldy, a dziś dziury. Nie ma wydania gdzie nie reklamowalibyście PiSu.[/quote]
Artykuły pani Woźniczko stają się powoli niewiarygodne,co artykuł to Kmita, czy to przypadek, czy też nałóg? A może słabość?[/quote]
Panie Łukaszu wzorowa postawa obywatelska, pochwała za interwencje :). Działać tak dalej!! Po pierwsze służba dla ludzi i ojczyzny.[/quote]

Łukasz, no co ty, sam siebie wychwalasz?[/quote]

Artykuły pani Woźniczko stają się powoli niewiarygodne,c o artykuł to Kmita, czy to przypadek, czy też nałóg? A może słabość?

olek
olek
11 lat temu

CD
Miastu forsę może przynieść nowoczesne szkolnictwo (myślę o Mechaniku) który jest zamknięty (nowe pracownie) i nie da się do niego dojechać (remont w okresie szkolnym a nie wakacyjnym), o przedszkolach które mogły by przyjąć dzieci a ich matki iść do pracy o tworzeniu warunków dla rozwoju przedsiębiorczości która pozwoliła by na zatrudnienie ludzi. Przyszły rząd w Olkuszu będzie miał problemy z dokończeniem rozpoczętych prac ponieważ Olkusz jest mocno zadłużony. Dochodu brak. A braki są uzupełniane ze sprzedaży majątku np. szkół, podwyżek podatków czy przejęcia gospodarki odpadami przez gminy (jest drożej a nie taniej). Duże miasta które wybudowały stadiony na E2012 dokładają do nich. Jest prestiż za który płacą mieszkańcy tych miast. Bez obaw my też będziemy dopłacać do POmników naszych włodarzy.

olek
olek
11 lat temu

Do poniższych moich postów. Inwestować trzeba. Przedsiębiorca inwestuje w urządzenia, maszyny w taki sposób żeby mógł na nich zarabiać, żeby rozwijał swoją firmę zarabiał więcej pieniędzy, płacił większe podatki, zatrudniał więcej osób. W naszym grajdole wywala się pieniądze w coś co nie przyniesie dochodu lub wywala się kasę i tego nie kontroluje i są niedoróbki i dziadostwo do którego trzeba znowu dołożyć żeby działało.

gaga
gaga
11 lat temu

[quote name=”lajon”]Panie Osuch! Jaki ruch lokalny! A jak dojeżdzają betoniarki z dwóch betoniarni tam usytuowanych i samochody dowożące piach ,żwir? A firmy Ligna ,Krakservis,Maro,i inne znajdujące się na tym terenie.Trzeba wiedzieć co śię mówi.Co Pan na to?A może Pan sprostuje?[/quote]

A co obwodnica jest budowana pod furmankę na żelaznych obręczach twojego dziadka czy kilkudziesieciotonowe tiry i wanny. Co za głąby biorą się za klawiatury. To że umiesz pisać wcale nie znaczy , że musisz!!!!!!!!!

n
n
11 lat temu

„Ogólnie, to stan dróg jet obrazem naszej gospodarki i stanu naszego państwa.” i naszej opozycji

drogowiec
drogowiec
11 lat temu

do wszystkich tych ktorzy bronia BUBLA OBWODNICY, pracuje przy projektowniu drog juz 32 lata i wydaje mi sie ze popelnione zostaly bledy projektowe , rzecz w tym ze tak szerokie rowy i brak poboczy sila rzeczy musi skonczyc sie ” rozłażeniem drogi” znam Osucha i moze nie jestem mu przychylny ale ma 100 % racji . Nie wiem kto z ramienia Gminy odpowiada za nadzor nad inwestycjami ale czeka go powazna rozmowa z burmistrzem.

gaga
gaga
11 lat temu

Panie Kmita i Osuch nie róbmy polityki róbmy BUBLE a później niech mieszkańcy za to płacą.Taka jest dewiza PO.
A może pan Sarecki z panami Gleniem,Rzepką i Łysoniem oraz towarzyszami Kucharzykiem i Dudkiewiczem zapłacą ze swojej kieszeni za bubel.Wypowiedzi Rzepki oraz Leśniaka są żenujące bo co ma warstwa ścieralna do mrozu, czy wykonawca chce przykryć pęknięcia warstwą ścieralną. Ewidentnie źle jest wykonana podbudowa nie jest właściwie zagęszczona i to , że obwodnica jest potrzebna Olkuszowi nie oznacza , że mamy się zgodzić na bubla i za niego zapłacić. Najwyższa pora wymienić tych niedorobionych radnych których jedynym celem rajcowania są profity z tego tytułu
Najwyższy czas na młodych prężnych radnych a nie starych , zatęchniętych dziadów którzy siedzą już po 4 kadencje a Olkusz UMIERA gospodarczo, demograficznie i zdrowotnie.
POczytajcie lemingi z wypranym mózgiem: http://www.kontrowersje.net/nauka_zatoczy_a_ko_o_i_wr_ci_a_do_klasztor_w

gaga
gaga
11 lat temu

[quote name=”kurw…a”]teraz populiści palec w aswalcie trzymają. Brawo dla nieuków i innych świadomych inaczej, To pewnie przez smoleńską brzożę :-)[/quote]

Jeszcze z pół roku kmiocie a ty palec będziesz trzymał w doopie.I to nie przez brzozę.

gaga
gaga
11 lat temu

[quote name=”obserbatar”]Nie wiem dlaczego w Olkuszu tak nie lubią PiS, przecież to takie pobożne miasto.[/quote]

Bo w Olkuszu jest 50 % takich ciemniaków jak ty którym TVN wyprał mózg strasząc PiSem.
A ja wolałem euro po 3,6 zł , paliwo po 3,6 zł, wołowinę po 12zł za kg, wieprzowinę po 8zł, opłaty za prąd i gaz o 30% niższe i bezrobocie o 5% niższe za PiS niż dzisiejszy dobrobyt za PO

olek
olek
11 lat temu

Jeszcze nie zakończono „nowoczesnego zabytkowego” rynku a już jaja. Ważne że są kamery za 800 tyś złotych. Narzekamy na to co widzimy. Nikt nie interweniuje w prace przed inwestycyjne (pewnie tak tajne jak umowa ze szpitalem) lub nawet w trakcie inwestycji. Powiat wydaje pieniądze (nie inwestuje) przychodu jest mniej niż wydatków. Droga rynek czy w przyszłości skate park za 6,5 mln. czy ktoś liczył ile to zarobi. Przecież to trzeba utrzymywać. Jak jest zrobione gówniane to koszty będą gigantyczne. Mówi się że jest gwarancja tj ciągle nie dział do wygaśnięcia umów. Potem się naprawi. Jest brak prawdziwej, uczciwej i odważnej inspekcji ze strony POwiatu i Gminy. Ale „jakoś to będzie”

olek
olek
11 lat temu

Dlaczego tak się obrażać. Moda na byle jak i byle co trwa. Obwodnica to tylko kontynuacja nowych trendów. Dawniej były gierkówki dzisiaj są schetynówki, tuskówki i wszystko pod hasłem „POlska w budowie”. Wymienione wcześniej drogi, budowa przedszkola, TBS przy Osieckiej, pozostałe rzeczy o których nie wolno mówić. Jest to obraz POlityki krajowej z przełożeniem na działalność gminna. Chęć fotografowania się PISła Jacka z wiernym Łukaszem to konieczność bycia na topie. Co wynikło z expresu do Warszawy, sprzeciwu wobec VIATOL, głośne agregaty do obsługi bramek, jednorazowy poczęstunek na Boże Narodzenie (za kasę sponsorów) Palec z asfaltu może sobie przełożyć do innej dziurki i efekt ten sam a może będzie. przyjemniej.

rówieśnikkmity26
rówieśnikkmity26
11 lat temu

Pani Woźniczko już od dawna promuje tylko te same osoby – Kmitę i Osucha jako dobrodziejów Olkuszan…i to ma być wolna prasa….

znieczulony
znieczulony
11 lat temu

Ogólnie, to stan dróg jet obrazem naszej gospodarki i stanu naszego państwa. Bardziej obrazowa nie można tego wyrazić . Dla tych, którzy wierzą w zapewnienia o chwilowym spowolnieniu spowodowanym kryzysem światowym polecam ten link. Po jego obejrzeniu czekam na komentarze. Najbliższe miesiące zweryfikują kto miał rację.
http://www.youtube.com/watch?v=Dl9YL4RRxiE

lenii
lenii
11 lat temu

czas się konczy ? więc trzeba szukać więcej ..wiernych.. (naiwnych) że to co robię/ czyli nic/ zostanie docenione i przełoży się na kolejny wybór- relatywnie czy działalność tego pseudoposła – ma jakikolwiek realny wymiar poza wnioskiem interpelacją i kilkoma szopkami opłatkowymi robionymi dla efektu medialnego Krytyka z wygodnej bo bezpiecznej pozycji nie przyniosła jak dotychczas nam olkuszanom nic poza niesmakiem dotyczącym kolejnego błędnego wyboru –elegit sapienter—

antypisior
antypisior
11 lat temu

A tak z ciekawości…Osuch ma jakieś udziały w przeglądzie olkuskim?

antypisior
antypisior
11 lat temu

Brawo! Podobnie jak na wigilli …..aby przed kamerami ładnie wyjść! Osuchowi się kadencja kończy to szaleje. Kmita następny! Niebawem strach otwierać lodówkę, aby kmita nie wyskoczył! Jest idealnym przykładem tego, że w polityce nie trzeba wiedzy ani inteligencji…a po prostu wchodzenie w tylnie części ciała ważniakom!(moderacja) Przecież pan oseł lata samolotami….co mu do dróg?!

kurw...a
kurw...a
11 lat temu

teraz populiści palec w aswalcie trzymają. Brawo dla nieuków i innych świadomych inaczej, To pewnie przez smoleńską brzożę 🙂

od Jacka
od Jacka
11 lat temu

[quote name=”obserbatar”]Nie wiem dlaczego w Olkuszu tak nie lubią PiS, przecież to takie pobożne miasto.[/quote]

…w Olkuszu nie ma PiSu jest tylko Osuch i Kmita, pozostali się nie liczą, a jedynie na nich pracują pisząc również na tym forum lizusowskie komentarze.

obserbatar
obserbatar
11 lat temu

Nie wiem dlaczego w Olkuszu tak nie lubią PiS, przecież to takie pobożne miasto.

kierowca
kierowca
11 lat temu

[quote name=”ania”]Jak można oceniać wykonanie jak droga nie została oddana.[/quote]
Typowa ocena kobiety, położą tapetę (następną warstwę) i będzie git.
Bo jak wiadomo kobiety makijaż cenią ponad wszystko.

n
n
11 lat temu

Panie Pośle szkoda palca. Ale przysiad. Obiady warszawskie służą.

ania
ania
11 lat temu

Jak można oceniać wykonanie jak droga nie została oddana.

kolega
kolega
11 lat temu

[quote name=”Rebeliant III”][quote name=”ii23″][quote name=”xyz”]No widać, że pan Kmita pomylił zawód. Powinien teraz spędzać czas w laboratorium i wymyślać nowe techniki budowy dróg. A w ogóle to dlaczego dzień w dzień są artykuły o Kmicie? Co ten Przegląd go tak ciągle reklamuje? Czyżby Przegląd stawiał na Kmitę? Dopiero były muldy, a dziś dziury. Nie ma wydania gdzie nie reklamowalibyście PiSu.[/quote]
Artykuły pani Woźniczko stają się powoli niewiarygodne,co artykuł to Kmita, czy to przypadek, czy też nałóg? A może słabość?[/quote]
Panie Łukaszu wzorowa postawa obywatelska, pochwała za interwencje :). Działać tak dalej!! Po pierwsze służba dla ludzi i ojczyzny.[/quote]

Łukasz, no co ty, sam siebie wychwalasz?

sprawiedliwy
sprawiedliwy
11 lat temu

JACUS nam urasta do niezlego modela i pozera , tak trzymac Panie Posle a slonce bedzie swieci nad Panem 😀 😆 🙂 😉 8) 😛 🙄 😆 😆