Olkusz
– Ze światłami na skrzyżowaniu ul. Rabsztyńskiej z DK 94 jest chyba coś nie tak – takie zgłoszenie otrzymaliśmy niedawno od naszych Czytelników. Przekazaliśmy tę informację zarządcy „krajówki”.
Dostaliśmy ostatnio dwa zgłoszenia od mieszkańców, którzy informują o problemie z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ul. Rabsztyńskiej w Olkuszu z Drogą Krajową nr 94. Sygnalizacja została zaprogramowana w taki sposób, że najpierw włącza się światło do lewoskrętu. Po około dwóch sekundach zapala się światło do jazdy na wprost. Po kilku sekundach zielone światło uprawniające do skrętu w lewo gaśnie i możliwa jest tylko jazda na wprost.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których oba światła gasną jednocześnie i kierowcy, którzy chcą jechać w kierunku ul. Kościuszki, zmuszeni są do gwałtownego hamowania. Po chwili zaś światło nad pasem do jazdy na wprost znów zmienia kolor z czerwonego na zielony i mogą oni kontynuować jazdę. – Ostatnio, jak padał deszcz, ledwo udało mi się wyhamować przed autem, które nagle musiało się zatrzymać z powodu zmiany świateł. Czy musi dojść do jakiegoś wypadku, żeby ktoś się tym zainteresował? – pyta nasz rozmówca.
Zarządcą DK94 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Postanowiliśmy przekazać tę informację do krakowskiego oddziału tej instytucji. – Tak, ta sytuacja była zgłaszana przez kierujących w listopadzie 2019 i w styczniu 2021 do Rejonu GDDKiA w Krakowie i do naszego konserwatora. To nie jest usterka. Sygnalizacja jest tak zaprogramowana celowo i pracuje zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu. Jest to zgodne z obowiązującymi przepisami. Nie planujemy zmian w programie sygnalizacji. Aktualnie opracowywana jest natomiast dokumentacja na przebudowę drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Zadanie obejmuje również przebudowę skrzyżowania z ul. Rabsztyńską – wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w Krakowskim oddziale GDDKiA.
Nasza rozmówczyni dodaje przy tym, że w marcu 2020 r. podpisana została umowa na przygotowanie dokumentacji rozbudowy 4,35 km odcinka DK94 przez Olkusz. Ma ona obejmować wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś, przebudowę skrzyżowań, budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, modernizację przejść podziemnych oraz budowę ekranów akustycznych. – Zadanie jest na etapie opracowania dokumentacji. Jeszcze w tym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji do wojewody, natomiast roboty planowane są na lata 2023-2025 – mówi Iwona Mikrut-Purchla.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników? Czy zdarzyła się wam podobna sytuacja na tych „światłach”? – Zapraszamy do dyskusji!
Zmiany zrobili chyba z rok temu. Wcześniej działały tak, że skrzyżowanie było bezkolizyjne, a jeszcze parą lat wcześniej jako skrzyżowanie kolizyjne.
Na skrzyzowaniu DK94 z Mickiewicza każda strona ma swój osobny czas na jazdę, czemu tutaj jest jakieś zamieszanie? Kiedy policja przypilnuje tych co się nie zatrzymują przed sygnalizatorem z WARUNKOWĄ strzałką? Zwłaszcza tu na fotce od strony Rabsztyńskiej?? Scyzoryki zwłaszcza traktują ten sygnalizator jak zielone..
Może warto zadać jeszcze kilka dodatkowych pytań: Jeżeli to nie jest usterka i zostało to zrobione celowo, to czy to znaczy, że ktoś świadomie zainstalował pułapkę na kierowców? Jaki cel ma takie zachowanie świateł? W czym ma pomóc takie zachowanie, w jakich sytuacjach to jest użyteczne? Czy inne kierunki na tym skrzyżowaniu też mają to „usprawnienie”, jeżeli nie to dlaczego tylko ten jeden jest wybrany?
.