Aleksander Pieniek został laureatem I Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Kolaż– Asamblaż”, którego finał odbył się w drugiej połowie grudnia w olkuskiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA. Nagrodzeni zostali również Mariusz Mierzejewski i Małgorzata Stachurska.
Pomysł powołania do życia konkursu plastycznego kierowanego do artystów zajmujących się kolażem i jego odmianą – asamblażem to dzieło dyrektora GSW BWA w Olkuszu – Stanisława Stacha. W ubiegłym roku konkurs ten był jeszcze imprezą regionalną i nosił tytuł „Kolaż–Ambalaż”. – Inicjatywa Stanisława Stacha, który stworzył od podstaw formułę I Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego “Kolaż–Asamblaż”, zasługuje na szczególne słowa uznania – mówi prof. krakowskiej ASP i jednocześnie przewodniczący jury tegorocznej edycji konkursu Zbigniew Bajek. – Gdy dowiedziałem się o pomyśle takiego przedsięwzięcia rok temu wróżyłem mu sukces, o ile autor pomysłu, tudzież ci, którzy mu zaufali i wspomagają go, zdołają wytrwać przy nim dłużej. Wbrew powszechnej opinii kolaż wcale nie jest techniką zapomnianą – wręcz przeciwnie. Mówię o tym także z pozycji osoby, która pracując na uczelni, często sięga po ten rodzaj konstruowania dzieła plastycznego, opracowując zadania dla studentów. A robię to dlatego, iż wiem, jak ta pozornie niewiele znacząca technika wpłynęła na losy sztuki współczesnej.
Przypomnijmy tylko dla formalności, czym jest kolaż, a czym asamblaż. Kolaż to technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw. Nakleja się je na płótno lub papier i łączy za pomocą tradycyjnych technik plastycznych (np. farbą olejną, farbą akrylową, gwaszem). Stach poszedł o krok dalej, bo dołączył do niego trójwymiarową odmianę kolażu, czyli tzw. asamblaż, który można określić jako pewnego rodzaju przestrzenny kolaż, otwarty na wszelkie materiały w różnych zestawieniach i połączeniach. Poszczególne fragmenty w asamblażu mogą być ze sobą sklejone, związane, luźno położone, powieszone obok siebie itd.
W związku z tym, że w tym roku impreza ma zasięg ogólnopolski, znacznie poszerzyło się grono jej adresatów. Na konkurs napłynęło bardzo dużo prac, wśród których znalazły się dzieła nie tylko studentów czy absolwentów uczelni artystycznych, ale również pedagogów z tytułami naukowymi. Obrady jury trwały dwa dni i przebiegały w dwóch etapach. Po odrzuceniu niemal połowy projektów ustalono listę tych prac, które zostały zaprezentowane w BWA na pokonkursowej wystawie. Spośród nich wyłoniono trzy nagrodzone i trzy wyróżnione dzieła.
Jury w składzie: prof. Zbigniew Bajek – przewodniczący komisji, dr Wojciech Szymański – członek komisji, dr Wojciech Kopeć – członek komisji zdecydowało o przyznaniu następujących nagród: I miejsce otrzymał Aleksander Pieniek za kolaż pod tytułem „Rewaloryzacja druków okolicznościowych”, II miejsce przyznano „Obiektowi III” Mariusza Mierzejewskiego, III miejsce przypadło Małgorzacie Stachurskiej za pracę zatytułowaną „Gry”.
Decyzją jury wyróżnienia otrzymały: Malwina Bienias (praca zatytułowana „Negatyw”), Martyna Czop (praca bez tytułu) i Barbara Dunin (praca pt. „Long Way Down”).
Zwycięzca konkursu, Aleksander Pieniek, jest absolwentem Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i wykładowcą w Katedrze Zjawisk w Sztuce na Wydziale Intermediów macierzystej uczelni. Jest artystą wizualnym, autorem instalacji malarskich i projektów intermedialnych, projektantem graficznym, rysownikiem prasowym, a także redaktorem „Wiadomości ASP” i „Dekady Literackiej” (obecnie „Nowej Dekady Krakowskiej”). Warto w tym miejscu podkreślić, że pierwszą nagrodę otrzymał niemal jednogłośnie, a jeden z członków jury określił zaprezentowany kolaż jako zjawiskowy.
Mariusz Mierzejewski, który otrzymał II miejsce w tegorocznej edycji konkursu, jest absolwentem Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, od 2007 roku mieszka i pracuje w Warszawie. Ma na swoim koncie wiele wystaw zbiorowych i indywidualnych, jest także laureatem wielu konkursów (m.in. III nagroda w konkursie na opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego terenu otoczenia Stadionu Narodowego w Warszawie, organizowanym przez Narodowe Centrum Sportu; praca zespołowa). Mierzejewski jest autorem jedynej przestrzennej pracy, która znalazła się w ścisłym gronie tegorocznego konkursu „Kolaż–Asamblaż”.
Zdobywczyni III nagrody, Małgorzata Stachurska, jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2002 roku uzyskała dyplom na Wydziale Grafiki w Pracowni Miedziorytu, w 2005 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, a w 2007 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień w konkursach graficznych (w 2011 roku otrzymała Medal Rektora ASP w Krakowie za grafikę „Genesis VI”), a na swoim koncie ma ponad 60 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. Włochy, Francja, Kanada, USA, Japonia) oraz kilka indywidualnych (Polska, USA). Jej utrzymana w czarno-białej tonacji praca zatytułowana „Gry” została kreślona jako „niezwykle elegancki kolaż o wysmakowanej kolorystyce i kompozycji”.
Jak podkreśla dr Wojciech Szymański, członek komisji konkursowej, nagrodzonych i wyróżnionych prac nie oddziela od tych nienagrodzonych żadna metaforyczna przepaść, a fakt ich nienagrodzenia wynika jedynie z tego, że liczba nagród i wyróżnień siłą rzeczy musiała być ograniczona.
– Należy zrobić wszystko, by ta inicjatywa rozwijała się, bo przysłuży się nie tylko olkuskiej galerii, w której się narodziła, ale miastu – mówi prof. Bajek. – Apeluję przeto zarówno do autora pomysłu, dyrektora Stanisława Stacha, jak i do władz Olkusza, władz Starostwa Powiatowego czy wreszcie do sponsorów wspomagających tę inicjatywę, by wytrwali w jej promowaniu dla dobra sztuki.
Kolejna edycja Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Kolaż–Asamblaż” za rok. Wtedy też przekonamy się, czy wysoki poziom nadsyłanych prac zostanie utrzymany.