Innowacyjny „dywanik” na krajówce

drogowe remontyNa 500-metrowym odcinku drogi krajowej 94 przebiegającym przez gminę Bolesław położono dywanik mineralno - emulsyjny. To jedna z dwóch nowoczesnych technologii, którą ostatnio zastosowano na małopolskich drogach.

Krakowski oddział GDDKiA wyjaśnia, że wprowadzanie nowych technologii jest spowodowane coraz większym ruchem na drogach, wymaganiami kierowców w stosunku do jakości traktów oraz ogólnymi wymaganiami zmniejszenia poziomo hałasu. - By sprostać tym oczekiwaniom prowadzone są badania nad wprowadzaniem nowych technologii poprawiających parametry i długowieczność nawierzchni oraz stosowanie nowych rozwiązań w praktyce. Nowych technologii poszukują zarówno wykonawcy dróg, jak i GDDKiA. Przed zastosowaniem nowych materiałów badania laboratoryjne przeprowadził Wydział Technologii GDDKiA oddziału w Krakowie – tłumaczy Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej oddziału GDDKiA w Krakowie.

Na terenie gminy Bolesław po raz pierwszy w Małopolsce na 500-metrowym odcinku „krajówki” położono cienki dywanik mineralno – emulsyjny „Gripfirbre”. Kładzie się go na stara warstwę nawierzchni, bez konieczności jej usuwania. Jak zapewnia GDDKiA, taki zabieg ma przedłużyć żywotność wyeksploatowanej warstwy ścieralnej oraz poprawić jej parametry szorstkości, zmniejsza też poziom hałasu. - Warstwa ścieralna nawierzchni ma tu 12 lat i miejscami pojawiają się uszkodzenia. Aby przedłużyć jej żywotność położono dywanik mineralno – emulsyjny i trwają obserwacje. Przez najbliższe lata prowadzone będą obserwacje i pomiary. Już stwierdzono, że oprócz dobrych parametrów szorstkości obniżył się na tym odcinku poziom hałasu, w porównaniu z sąsiadującym odcinkiem, gdzie jest dotychczasowa nawierzchnia - mówi Iwona Mikrut.

W Małopolsce średni dobowy ruch wynosi 14 580 pojazdów (o 3 000 więcej od średniej krajowej). W 2015 roku prowadzony był Generalny Pomiar Ruchu. Okazało się, że największe natężenie ruchu na sieci małopolskich dróg krajowych panuje wokół Krakowa: na Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa A4 pomiędzy węzłami Kraków Tyniec – Kraków Sidzina (średnio 64 066 pojazdów na dobę), pomiędzy węzłami Łagiewniki i Kraków Południe (ponad 53 000 na dobę). Na dwóch odcinkach drodze krajowej nr 7: Kraków - Rząska i Kraków – Głogoczów (Zakopianka) przejeżdża ponad 40 tys. pojazdów na dobę. Dla odcinka 94 na terenie naszego powiatu wartości te przedstawiają się następująco: 25 930 pojazdów na terenie Olkusza, 23 294 na obwodnicy, 22 026 na odcinku Bolesław – Olkusz.

Dodaj komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Przegląd Olkuski nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Komentarze obraźliwe, szkalujące i naruszające ogólnie przyjęte normy współżycia społecznego będą usuwane. Prosimy o rozwagę w formułowaniu wypowiedzi. Chcielibyśmy, żeby dyskusja była rzeczowa i pożyteczna dla innych internautów. Zastrzegamy sobie możliwość usuwania komentarzy, których forma i treść znacznie odbiegają od tematu artykułu, przyjętej etykiety internetowej oraz naszego regulaminu. Jako redakcja szanujemy wolność i swobodę wypowiedzi, ale cenimy sobie również dbałość o kulturę języka
UWAGA: jeśli chcesz zamieszczać komentarze pod własnym imieniem i nazwiskiem musisz się zarejestrować. Rejestracja i używanie awatarów zapobiega także podszywaniu się innych internautów pod wybrany przez Ciebie nick. Komentarze użytkowników ukazują się w czasie rzeczywistym. Zachęcamy do zgłaszania administratorowi komentarzy naruszających regulamin.
Apelujemy do naszych Czytelników o zamieszczanie przemyślanych komentarzy. Administrator portalu ma obowiązek udostępnić organom państwowym na ich wniosek dane użytkowników zamieszczających groźby karalne, komentarze obraźliwe bądź naruszające dobra osobiste. Nasz portal pozwala na dodawanie komentarzy bez rejestracji apelujemy jednak o niewykorzystywanie "pozornej" anonimowości do obrażania innych osób.
Do wszystkich którzy NIE ZROZUMIELI zamieszczonego powyżej apelu: zapewne zauważyli Państwo, że zostaliśmy zmuszeni do usunięcia niektórych komentarzy z naszej strony. Nie jest to wyrazem naszej cenzury, próby ograniczania prawa do merytorycznej dyskusji czy też wolności wypowiedzi, lecz jedynie stosowaniem się do przepisów obowiązującego prawa. Komentarze są usuwane na podstawie uzasadnionego wniosku pokrzywdzonej osoby lub w wyniku PROWADZONEGO POSTĘPOWANIA o zniesławienie, naruszenie dóbr, z powodu gróźb karalnych itp. Redakcja ma OBOWIĄZEK UDOSTĘPNIĆ (na podstawie pisemnego wniosku) uprawnionym organom dane użytkowników którzy takie komentarze zamieścili oraz usunąć je z publikacji. W pewnych kręgach nastała wręcz moda na ustalanie tożsamości komentujących, więc PONOWNIE APELUJEMY o zamieszczanie przemyślanych komentarzy.
NIE HEJTUJĘ, BO SZANUJĘ !!!