9 marca 2012 r. odbyła się II Regionalna Konferencja Oświatowa pod honorowym patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty, Starosty Powiatu Olkuskiego, Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz.
Centralnym problemem Konferencji, która zgromadziła ponad 200 pedagogów, było zagadnienie: „Wspieranie rozwoju dziecka – uczniowie wykazujący specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożeni ryzykiem dysleksji oraz z zaburzeniami zachowania – jak pomóc dziecku, nauczycielowi i jego rodzinie?”
Organizatorami Konferencji byli: Wydział Spraw Społecznych Urzędu Powiatowego w Olkuszu, Stowarzyszenie na rzecz wychowania „Dialog” oraz Pracownia Terapeutyczna „Alfa”.
Pierwszy blok tematyczny konferencji zdominowany został przez wykład prof. zw. dr. hab. Martę Bogdanowicz z Uniwersytetu Gdańskiego. Prelegentka to psycholog kliniczny dziecięcy, laureatka Nagrody im. Filipa Kallimacha za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edukacji, Laureatka Orderu Uśmiechu, od roku 2005 profesor zwyczajny Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, założycielka i przewodnicząca, obecnie wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji, autorka 528 tekstów naukowych, zamieszczonych w specjalistycznych wydawnictwach, w tym 40. pozycji zwartych. Temat wykładu brzmiał: „Trudności w czytaniu i pisaniu – rozpoznawanie i interwencja. O specyficznych przyczynach niepowodzeń szkolnych”.
20-30 % uczniów, to dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wystąpienie Pani Profesor skierowane było do zgromadzonych fachowców, omawiało teorię dysleksji i metody jej ograniczania, trudno więc dokonać jego streszczenia. Zwróćmy więc uwagę tylko na jego kilka ogólnych tez, które mogą zainteresować naszych czytelników. Przyczyna dysleksji – jak twierdzi Pani Profesor – tkwi w genach, w chromosomach 1, 6, i 15. Jest ona wynikiem deficytu fonologicznego języka.
Niespecyficzne przyczyny dysleksji to: błędy i zaniedbania wychowawcze, zaniedbania środowiskowe, inteligencja poniżej normy, upośledzenie umysłowe, choroby neurologiczne, zaburzenia emocjonalne, wady wzroku i słuchu, zaburzenia ruchu gałek ocznych, nadwrażliwość sensoryczna. Zaburzenie to, w formie specyficznej, może dotyczyć także uczniów wybitnie uzdolnionych. Dzisiejsze, bardzo wnikliwe i kompetentne badania dowodzą także, że przyczyna dysleksji to mikrodefekty mózgu. Dysleksja jest problemem całego życia!
Dotyczy ona problemów z czytaniem. Inne rodzaje dysfunkcji to: dysortografia – problemy z opanowaniem ortografii i zaburzenia w komunikacji pisemnej, dyskalkulia – trudności w opanowaniu matematyki, dysgrafia – trudności w opanowaniu sztuki pisania. Występują także zaburzenia muzyczne (np. uczeń o słuchu absolutnym nie może nauczyć się czytać nut). Ustaleniami dotyczącymi zaburzeń zajmują się profesjonalni pedagodzy i psycholodzy w Poradniach Wychowawczo-Zawodowych.
Prelegentka, na podstawie wieloletnich doświadczeń i badań twierdzi, że badania wspomnianych zaburzeń powinno się prowadzić już u dzieci w wieku przedszkolnym. Ustalenie występowania zaburzeń i ich przyczyny oraz zastosowanie odpowiedniej diagnozy i postępowania wprawdzie nie usunie zaburzenia, ale ułatwi dziecku funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
Ośrodek gdański, którego czołową animatorką jest Profesor Marta Bogdanowicz, zajmuje się badaniami i metodami diagnozy rozwoju. Autorem licznych testów diagnozy trudności szkolnych oraz baterii metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów gimnazjów, jest mgr Bartosz Radtke z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Sopocie. Omówił on metody wspierania rozwoju uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz z zaburzeniami zachowania przez szkolnych specjalistów w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
Dalsze tematy sesji miały charakter teoretyczno – instruktażowy i omówili je: dr n. hum. Jacek Pyżalski – wykładowca WSP w Łodzi i prorektor tej uczelni („Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo), Robert Kozłowski – psycholog i neuroterapeuta z Wrocławia („Terapia EEG Biofeedback”), Irena Chądzyńska – psycholog, socjoterapeuta Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Krakowie („Model terapii psychopedagogicznej”) i Agnieszka Olszewska – psycholog, neurologopeda z Żar („ Metoda Warnkego – diagnoza i terapia percepcji słuchowej, problemów w czytaniu i pisaniu, zaburzeń mowy”).
Do korzystania z elektronicznego obiegu dokumentacji zachęcał przedstawiciel Public Consulting Grup, globalnej firmy międzynarodowej, wykazując, jak jest to korzystne i dla nauczycieli i dla dzieci z trudnościami szkolnymi. Zachęcał także do prowadzenia dzienników elektronicznych. Takie dzienniki w naszym mieście prowadzi Zespół Szkół nr 3 (popularna „Budowlanka”).
Ogólny wniosek z konferencji, jaki się nasuwa jest taki: obecna teoria, metodologia i metodyka przeciwdziałania zaburzeniom i niepowodzeniom szkolnym uczniów dają nauczycielom wspaniałe narzędzia teoretyczne i praktyczne. Rzecz w tym, aby te narzędzia były jak najlepiej wykorzystane i przygotowały dzieci z zaburzeniami do życia w środowisku. Dodatkowo wyjaśnijmy, że Stowarzyszenie na Rzecz Wychowania „Dialog” ( Olkusz, ul Żeromskiego 1) zostało założone przez mgr Ewę Skubis, dyrektorkę Szkoły Podstawowej nr 1 w Olkuszu. Wśród celów, jakie stawia przed sobą Stowarzyszenie są: wspomaganie wszechstronnego rozwoju rodziny, promocja i rozwijanie umiejętności wychowawczych, przeciwdziałanie zagrożeniom rodziny, promowanie i ochrona praw człowieka, dziecka, wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych.
Boże! Ale się wynudziłyśmy !