1

Wizyta „Muzeum na kółkach” w Olkuszu przygotowana przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN a koordynowana przez Zespół Szkół Nr 1 w Olkuszu, przypomniała o Polakach pochodzenia żydowskiego, którzy przez ponad 1000 lat mieszkali w Polsce a przez ponad 600 lat byli mieszkańcami Olkusza i okolic. W trzecim dniu pobytu „Muzeum na kółkach” (3 września 2016) na sali audytoryjnej ZS Nr1, odbyły się warsztaty „Polin” dla gimnazjalistów: „Wspólny dom. O Polsce wielu kultur” oraz warsztaty „Polin” dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych: „Postawy Polaków wobec Zagłady”.

2

Warsztaty prowadzili pracownicy „Muzeum na kółkach”: Pani Anna Kraus oraz Pan Szymon Gotowski. Interesujący sposób prowadzenia zajęć, ciekawy dobór aktywizujących metod, tematy poruszane podczas warsztatów, pomoce dydaktyczne i aktywność uczniów to cechy warsztatów, które z pewnością na trwale zapiszą się w pamięci uczestników.

3

Na terenie przyszkolnego ogrodu „Mechanika” miały miejsce warsztaty poświęcone sztuce linorytu. Linoryt jest techniką graficzną, która zalicza się do tzw. technik druku wypukłego. Na specjalnie przygotowanej matrycy wykonanej z linoleum, ręcznie wykonuje się odbitki często za pomocą stosownego wałka. Na matrycy łatwo jest wyżłobić rysunek, ponieważ linoleum jest łatwe do obróbki. Sztuka linorytu była rozpowszechniona przez żydowskie drukarnie funkcjonujące w czasach dawnej świetności Srebrnego Grodu. Działalność drukarni była związana z istniejącymi w średniowieczu i późniejszych epokach w Olkuszu kopalniami srebra, cynku i ołowiu. Linoryty przedstawiały ciężką pracę górniczą, życie gwarków – właścicieli i udziałowców kopalń, wśród których byli także Żydzi, wnętrza kopalni, górnicze pejzaże.

4

Elementy religii, kultury, sztuki, architektury żydowskiej, miejsca pamięci związane z olkuskimi Żydami, nekropolie żydowskie, ukazane poprzez wystawy, warsztaty, projekcje filmowe, prelekcje, zwiedzanie Pawilonu „Muzeum na kółkach” , pogłębiły wiedzę i świadomość mieszkańców Olkusza i młodzieży „Mechanika” o historycznym współistnieniu Polaków i Żydów w Polsce a szczególnie w Olkuszu i okolicach.

5

Przedstawienie szeroko pojętej kultury żydowskiej, lokalny koloryt tej kultury, a przede wszystkim wspomnienia o mieszkańcach Olkusza pochodzenia żydowskiego, zamordowanych przez hitlerowców podczas wojny i okupacji, zostawi z pewnością trwały ślad w świadomości młodzieży „Mechanika” oraz mieszkańców Srebrnego Grodu.

6

Współczesna Polska, chociaż jednorodna narodowościowo, posiada bogactwo historycznego dorobku kulturowego współtworzonego przed II wojną światową i w minionych wiekach przez Żydów. Wspólna historia dla Polaków i Żydów określa tożsamość współczesnego społeczeństwa polskiego i wpływa na świadomość narodu żydowskiego.

Iwona Rams z ZS Nr 1 w Olkuszu

7

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze