Niedawno jeden z ogólnopolskich dzienników poinformował o planach budowy nowej stacji kolei dużych prędkości niedaleko Olkusza. Centrum przesiadkowe, łączące Kraków i Katowice, umożliwiłoby podróż w kierunku Centralnego Portu Komunikacyjnego, zlokalizowanego między Łodzią i Warszawą. Przedstawiciele CPK szybko zdementowali te doniesienia. Jak tłumaczą, nie podjęto jeszcze żadnych wiążących decyzji w tej materii. Postanowiliśmy jednak przyjrzeć się bliżej temu pomysłowi.

Niespełna dwa lata temu zapadła decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – największego lotniska w Polsce, które z czasem ma zastąpić warszawskie Okęcie. Zgodnie z rządowymi założeniami, obiekt ten ma zostać połączony siecią szybkiej kolei z większością dużych aglomeracji w naszym kraju. Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego „Solidarność” i Warszawy. Będą one łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą Polski i Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Program Kolejowy CPK zakłada m.in. realizację wielu inwestycji infrastrukturalnych na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w tym budowę 250 km nowych i przebudowę 370 km istniejących linii kolejowych. Powstaną m.in. nowe linia kolejowe nr 111 i 113 o prędkości maksymalnej 250 km/h. Na przecięciu linii kolejowych 111 i 113, na granicy województw małopolskiego i śląskiego, stworzony zostanie tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ).

– Płynie z tego wiele konkretnych korzyści. Czas przejazdu nową trasą między Krakowem i Katowicami wyniesie ok. 35 min. Pojawi się równoległy ciąg komunikacyjny, omijający aglomerację śląską, co skróci skróci czas przejazdu z Warszawy do Katowic i z Warszawy do Krakowa. Oba odcinki będzie można pokonać w około 1,5 godziny – mówi Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Info CPK kolej szprychy v.1.5

Do stolicy przez Srebrny Gród

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego wyliczają dużo więcej zalet proponowanego rozwiązania. Taki układ umożliwić ma uruchomienie bezpośrednich połączeń z Krakowa do Bielska-Białej, Jastrzębia Zdroju i Częstochowy z czasem przejazdu do 1 godziny. – Dzięki przekierowaniu części ruchu dalekobieżnego przez WMŚ, na istniejących liniach kolejowych znajdujących się na terenie aglomeracji śląskiej zostanie zwiększona przepustowość dla połączeń regionalnych, aglomeracyjnych i towarowych – czytamy w komunikacie prasowym przesłanym do naszej redakcji.

Realizacja Programu Kolejowego CPK to również szybsze połączenia międzynarodowe z Polski w kierunku Czech, Słowacji, Austrii i Węgier. Dzięki rozbudowie sieci kolejowej stworzone zostaną warunki do poprawienia relacji transportowych między sąsiadującymi ze sobą województwami oraz ich integracji z czeską Ostrawą, co powinno przyczynić się do utworzenia największego obszaru aglomeracyjnego w tej części Europy. Z punktu widzenia mieszkańców naszego powiatu najistotniejszą informacją jest jednak przewidywana możliwość obsługi komunikacyjnej Olkusza.

Śląski głos niezadowolenia

Pomysł budowy Węzła Małopolsko-Śląskiego na terenie naszego powiatu nie wzbudza entuzjazmu w Katowicach. Jak można było się spodziewać, przedstawiciele śląskiej metropolii najchętniej widzieliby taki obiekt na swoim terenie. Koncepcja ulokowania najważniejszego śląskiego dworca na terenie Małopolski jest dla nich niezrozumiała i szkodliwa. Konrad Majszyk z Centralnego Portu Komunikacyjnego nie zgadza się jednak ze stawianymi zarzutami. Jego zdaniem dzięki kolei dużych prędkości i mnogości tras pasażerowie ze Śląska nie odczują niedogodności związanych z przejazdem przez zachodnią cześć województwa małopolskiego.

– Jako przykład weźmy relacje z Katowic i Krakowa do Warszawy. Po pierwsze, podróżni będą mogli dojechać do stolicy przez WMŚ pociągiem bezpośrednim. To będzie najkrótsze i najwygodniejsze połączenie. Istnieje też możliwość podróży z przesiadką. W takim wypadku pasażerowie najpierw dojadą do WMŚ, a potem skorzystają z właściwego kursu. Nie można też wykluczyć, że nadal dostępne będą połączenia z Katowic i Krakowa po dotychczasowych trasach. Tak naprawdę będzie to decyzja handlowa przewoźników. Na obecnym etapie planowania inwestycji nie możemy tego jeszcze przesądzać – tłumaczy rzecznik prasowy CPK.

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreślają, że na chwilę obecną jest to jednak tylko koncepcja. Ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
curyk1
curyk1
5 lat temu

Napisać artykuł tak, aby nic nowego nie napisać to też jest sztuka.