Tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych od piątku znają już wyniki swoich matur. Jedni świętują sukces, inni muszą przełknąć gorycz porażki. My postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jak nasi olkuscy licealiści wypadają na tle całego województwa. Źle nie jest, ale mogłoby być lepiej, bo matury z większości przedmiotów nasi absolwenci napisali dosyć przeciętnie, oscylując wokół średniej wojewódzkiej lub poniżej tego wyniku. Wnioski powinni wyciągać nie tylko uczniowie, ale też nauczyciele, dyrektorzy i organ prowadzący, bo przyrost wiedzy zależy nie tylko od młodzieży, ale całego systemu kształcenia w naszym powiecie. W tym sensie matura jest pracą zbiorową i zbiorowo należy zastanowić się nad jej wynikami. Przeanalizowaliśmy oficjalne dane Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Oto, do jakich wniosków doszliśmy.

Kto zdał?

Spośród 997 osób, które podeszły do egzaminu dojrzałości, 84% zdało, co oznacza 3 procent więcej niż średnia wojewódzka. Jest to powód do zadowolenia, bo tylko cztery powiaty spośród 22 są pod tym względem lepsze od powiatu olkuskiego, a 5 innych jest na tym samym poziomie. Z danych opublikowanych przez krakowskie OKE wynika, że spośród olkuskich szkół najlepszy wynik osiągnęły: I LO i IV LO (99%), za nimi II LO (96%). Oznacza to, że matury nie zdały 2 osoby w I LO i po 3 osoby w pozostałych dwóch ogólniakach. W III LO w ZS nr 3 w Olkuszu matury nie zdało 5 osób (zdawalność 90%), a w Liceum Profilowanym w ZS nr 3 maturę zdało 60% uczniów. Kluczewskie liceum osiągnęło wynik 71%, a wolbromskie 94%.

Wśród techników najlepszy wynik osiągnęło Technikum w ZS nr 3 (82%), za nim technikum w ZS nr 1 (72%), technikum w Kluczach (67%), technikum w ZS nr 4 (35%) i technikum w Wolbromiu (33%). Spośród 32 uczniów ZS w Bukownie do matury podeszło jedynie 4, odsetek sukcesów w tym przypadku wynosi 25%.

Wyniki te należy traktować raczej poglądowo, bo jeśli chcemy aspirować do czołówki w Małopolsce, to bardziej od tego, ile osób zdało maturę, powinno nam zależeć na tym, jak ją zdano. Nie należy tak samo traktować liceów ogólnokształcących i szkół nastawionych na zdobywanie zawodu, bo tam liczą się przede wszystkim egzaminy zawodowe.

W powiecie „krąży” również druga lista ze zdawalnością w poszczególnych szkołach, której wyniki w przypadku 8 typów szkół na 13 odbiegają od oficjalnych danych. Skąd takie rozbieżności? Nikt nie potrafi tego wyjaśnić.

Przedmioty obowiązkowe

Każdy z uczniów obowiązkowo musiał zdawać na poziomie podstawowym język polski, matematykę i język obcy. Przeciętny olkuski maturzysta zdobył z matury z języka ojczystego 58% punktów, co daje nam 9. miejsce na 22 powiaty w województwie.

Dosyć dobrze olkuszanie zdali maturę podstawową z matematyki. Średnia 60% daje nam 8. miejsce w województwie, przy przeciętnym wyniku 55%. Jednak trzeba zauważyć, że na ten dobry wynik zapracowali głównie licealiści, którzy mieli 4. wynik w województwie w grupie szkół licealnych. Alarmujące są wyniki matury z matematyki w olkuskich technikach i liceum profilowanym, bo uczniowie z tych szkół napisali maturę jako jedni z najsłabszych w całym województwie wśród szkół tego typu. Tak zdana matura z matematyki znacznie zmniejsza im szansę dostania się na uczelnie techniczne.

Obowiązkowy angielski został średnio napisany na 68%, co daje nam dokładnie środkowy wynik w województwie. Dużo lepiej poszedł niemiecki, bo 64-procentowa średnia oznacza 3. miejsce w województwie. Bardzo dobrze wypadł też francuski, bo olkuszanie ze średnią 75% ustąpili miejsca tylko dwóm powiatom. Nieco gorzej poszedł język rosyjski i ze średnią 59% znajdujemy się również w środku rankingu.

Przedmioty dodatkowe

Wyniki z rozszerzonego języka polskiego (65%) i matematyki (53%) plasują uczniów z powiatu olkuskiego na 12. i 13.miejscu wśród 22 powiatów, co oznacza, że źle nie jest, ale mogło być lepiej. Poniżej średniej wojewódzkiej nasi uczniowie napisali fizykę na poziomie podstawowym, ale za to pierwsze miejsce wśród małopolskich powiatów zajęli ci, którzy zdawali ją w wersji rozszerzonej, co na pewno jest powodem do dumy dla uczniów i nauczycieli tego przedmiotu. Również poniżej średniej wypadli maturzyści, którzy wybrali biologię podstawową (43% przy śr. woj. 44%) i rozszerzoną (48% przy śr. woj. 50%). Lepiej poszła chemia, z której obydwa wyniki były wyższe niż wyniki w województwie, a przypadku wersji rozszerzonej olkuszanie są na 4. miejscu w regionie.

Dość kiepsko wypadła matura z geografii, bo w obydwu przypadkach wyniki są poniżej średniej wojewódzkiej i dają nam 18. lokatę na 22 powiaty. Cieszy za to pierwszy w województwie wynik z matury podstawowej z historii. Przeciętny maturzysta zdobył z tego przedmiotu 68% przy średniej wojewódzkiej na poziomie 53%. Rozszerzenie poszło trochę gorzej, ale wynik 54% znajduje się powyżej średniej. Również pierwsze miejsce w Małopolsce wspólnie wypracowali zdający wiedzę o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym, z której średni wynik wyniósł 50%. Gorzej ten przedmiot zdali maturzyści, którzy wybrali go na poziomie podstawowym, ale 15. miejsce w tym przypadku również oznacza wynik o 0,6% powyżej średniej wojewódzkiej na poziomie 43%.

Znacznie poniżej przeciętnego wyniku w Małopolsce zdali maturę informatycy. Średnio było to 37% przy 56% z poziomu rozszerzonego i 40% przy 46% z podstawy. Warto wspomnieć, że przedmiotem dodatkowym mógł być również język obcy w zakresie podstawowym lub rozszerzonym. W obydwu przypadkach wyniki oscylują wokół średniej. W przypadku rozszerzonej matury z języka obcego, która jest większym wyzwaniem, najlepiej wypadli piszący język francuski (5. miejsce w województwie), nieco gorzej niemiecki (12. miejsce), angielski (14. miejsce), a ostatnią lokatę w Małopolsce wypracowali maturzyści zdający rozszerzony rosyjski.

Teraz nad wynikami egzaminów dojrzałości dla poszczególnych placówek będą musieli, a przynajmniej powinni, pochylić się dyrektorzy i nauczyciele. Dokładna analiza wyników matury jest jednym z ważniejszych narzędzi ewaluacyjnych w oświacie. Pozwala ona znaleźć słabe i mocne strony konkretnej szkoły, po czym zastanowić się nad tym, co zrobić, żeby te wyniki były lepsze.

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
vxv
vxv
10 lat temu

myślę, że w przyszłości będzie gorzej, uczniowie z 40 pkt (patrz rekrutacja) dostaja się do ogólniaków – kiedyś to była szansa tylko na zsz – ale póki co polityka „oświatowa” sie kręci, a w przyszłości będziemy mieć berobotnych geniuszy!