waszeinterwencje

Trwa budowa pierwszego etapu olkuskiej obwodnicy. Prace rozpoczęte od skrzyżowania z drogą krajową 94 na wysokości ul. Zagaje postępują wzdłuż torów kolejowych do drogi w kierunku Wolbromia. Z drogą tą obwodnica połączona zostanie za przejazdem kolejowym w Rabsztynie, gdzie pojawi się rondo. Wątpliwości jednego z naszych Czytelników budzi oświetlenie drogowej inwestycji.

– Słupy oświetleobwodnica oswietlnieniowe postawiono już na ul. Zagaje i dalej w stronę Olewina. To mało zabudowany teren, a słupów jest dość dużo. Przecież potem za to oświetlenie trzeba będzie płacić i to niemało. Po co więc aż tyle lamp? – z takim pytaniem do naszej redakcji zadzwonił Czytelnik.

 Całe przedsięwzięcie realizowane jest przez wyłonioną w przetargu firmę Eurovia Polska. O ilość lamp zapytaliśmy inwestora, czyli krakowski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Podstawą do opracowania dokumentacji technicznej inwestycji w zakresie oświetlenia były: wytyczne dotyczące prędkości miarodajnej pojazdów, rodzaj i ilość użytkowników dróg, parametry geometryczne układu drogowego oraz istniejące i projektowane uzbrojenie terenu. Pod uwagę branoobwodnica oswietlnie 1 również wymagania rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej dotyczące technicznych warunków dróg publicznych oraz obowiązujące normy w zakresie oświetlenia.

– Na podstawie tych wszystkich warunków została określona przez projektanta klasa oświetleniowa. Jako kluczowe warunki przyjęto wartość luminancji, wartość natężenia oświetlenia oraz równomierność. W oparciu o przeprowadzone obliczenia (przy zastosowaniu programu DIALux) oraz wyliczone wcześniej uwarunkowania zostały dobrane i rozmieszczone słupy i oprawy oświetleniowe. Na budowanej obwodnicy zastosowano słupy o wysokości 10 metrów w rozstawie 25 metrów z wysięgnikami oraz oprawami o mocy 100/70 W, 150/100 W oraz 250/150 W, przy czym oprawy o mocy 250/150 W zostały zaprojektowane w obszarze skrzyżowania z drogą krajową nr 94. Dodatkowym aspektem uwzględnianym każdorazowo przy projektowaniu oświetlenia jest zasada uporządkowanego rozmieszczenia słupów, w celu uniknięcia efektu „nieładu przestrzennego” – wyjaśnia rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Roman Leśniak.

Przedstawiciel ZDW podkreśla, że w celu ograniczenia kosztów eksploatacji dla całości systemu oświetlenia ulicznego zaprojektowano rozwiązania energooszczędne poprzez zastosowanie indywidualnych układów redukcji mocy. – Dzięki temu pomiędzy godziną 23.00 a 5.00 oprawy oświetleniowe zużywają odpowiednio mniej energii – oprawy 250 W przełączane są na moc 150 W, oprawy 150 W na 100 W, a oprawy 100 W na 70 W.  W ten sposób uzyskano oświetlenie drogowe zapewniające bardzo dobre parametry w zakresie oświetlenia, zapewniające bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg, przy znacznym ograniczeniu kosztów eksploatacyjnych. Zgodnie z zapisami Ustawy prawo energetyczne koszty eksploatacji oświetlenia ponosi Gmina, natomiast koszty inwestycyjne dla przedmiotowego zadania ponosi Zarząd Województwa Małopolskiego – dodaje Roman Leśniak.

Pierwszy etap obwodnicy ma być ukończony do listopada 2014 roku. Całkowity koszt projektu to 26 mln złotych. Unijne dofinansowanie wynosi 22 mln 106 tys. złotych.

13
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
avatar
500
13 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
0 Autorzy komentarzy
Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ledmagazyn
ledmagazyn

Jeszcze lepsze rezultaty, można osiągnąć przy zastosowaniu lamp LED. Jednak znawstwo tej dziedziny jest niewielkie. Pomimo tego, że cały świat nowe inwestycje oświetla LED-ami, polscy naukowcy nie chcą słyszeć o tej technologii. Polski Komitet Oświetleniowy z prof. Żaganem na czele stoi na nieuzasadnionym w praktyce stanowisku, że na LED-y jeszcze za wcześnie, chociaż CIE już dawno zwróciło uwagę na niezawodność i bezkonkurencyjną energo oszczędność LED.
Jak zwykle – mamy w Polsce za dużo pieniędzy.

Doktor Wiedzący
Doktor Wiedzący

[quote name=”ledmagazyn”]Jeszcze lepsze rezultaty, można osiągnąć przy zastosowaniu lamp LED. Jednak znawstwo tej dziedziny jest niewielkie. Pomimo tego, że cały świat nowe inwestycje oświetla LED-ami, polscy naukowcy nie chcą słyszeć o tej technologii. Polski Komitet Oświetleniowy z prof. Żaganem na czele stoi na nieuzasadnionym w praktyce stanowisku, że na LED-y jeszcze za wcześnie, chociaż CIE już dawno zwróciło uwagę na niezawodność i bezkonkurencyjną energo oszczędność LED.
Jak zwykle – mamy w Polsce za dużo pieniędzy.[/quote]
… i jak zwykle wina jest Tuska 😆 😆 😆

bebe
bebe

[quote name=”ledmagazyn”]Jeszcze lepsze rezultaty, można osiągnąć przy zastosowaniu lamp LED. Jednak znawstwo tej dziedziny jest niewielkie. Pomimo tego, że cały świat nowe inwestycje oświetla LED-ami, polscy naukowcy nie chcą słyszeć o tej technologii. Polski Komitet Oświetleniowy z prof. Żaganem na czele stoi na nieuzasadnionym w praktyce stanowisku, że na LED-y jeszcze za wcześnie, chociaż CIE już dawno zwróciło uwagę na niezawodność i bezkonkurencyjną energo oszczędność LED.
Jak zwykle – mamy w Polsce za dużo pieniędzy.[/quote]
Skoro gmina płaci to gmina powinna decydować o rodzaju zastosowanych lamp. Ale w Olkuszu jak zwykle cicho bo może nie pasuje się odezwać.

kierowiec
kierowiec

[quote name=”bebe”]
Jak zwykle – mamy w Polsce za dużo pieniędzy.[/quote]
Skoro gmina płaci to gmina powinna decydować o rodzaju zastosowanych lamp. Ale w Olkuszu jak zwykle cicho bo może nie pasuje się odezwać.[/quote]
Lepiej niech gmina Olkusz nie decyduje bo będziemy mieli pochodnie zamiast lamp :).

Ku Klux Kran
Ku Klux Kran

[quote name=”bebe”]
Skoro gmina płaci to gmina powinna decydować o rodzaju zastosowanych lamp. Ale w Olkuszu jak zwykle cicho bo może nie pasuje się odezwać.[/quote]
O co wam chodzi? Władza tysiące złotych miesięcznie buli na nikomu niepotrzebne oświetlenie kościoła im. Andrzeja, a będziecie żałować na oświetlenie drogi i na bezpieczeństwo? Bez żartów!

Doktor Wiedzący
Doktor Wiedzący

.
Dobra i potrzebna inwestycja. Za to wielki PLUS! 🙂

lepiej
lepiej

by było by było szersze pobocze.

Realista
Realista

Do ku..y kluxsek kranika
Jesteś kłamcą jak każdy ateista i komunista. Mnie się oświetlenie naszego kościoła podoba i nie tylk mnie, więc nie pisz kłamliwie, że jest to nikomu niepotrzebne. Pisz tylko za siebie.

Ktoś tak
Ktoś tak

Widzę, że będzie gdzie uciekać na pobocze, gdy jakiś pijany kierowca pomyli sobie pasy ruchu.

Kierowca forda T
Kierowca forda T

Naprawdę nie wymyśliłbym tego. K…, za jasno na ulicy będzie…

lis
lis

[quote name=”Realista”]Do ku..y kluxsek kranika
Jesteś kłamcą jak każdy ateista i komunista. Mnie się oświetlenie naszego kościoła podoba i nie tylk mnie, więc nie pisz kłamliwie, że jest to nikomu niepotrzebne. Pisz tylko za siebie.[/quote]

otóż to ale co za dureń wymyślił oświetlać ruderę budynku starego wydziału architektury przy kościele.

powoli
powoli

zaczekajcie jak zaswieci i dopiero bedziecie krytykowac. jeszcze nie sprawdzili jak dziala a juz wszystko wiedza. doktorki wszystko wiedzace. do roboty sie wezcie.

Realista
Realista

Do lis
Dlatego jest takie oświetlenie, aby działały kamery monitoringu.