– Ulica Parkowa jest za wąska – po raz kolejny alarmują nasi Czytelnicy. Olkuski magistrat administrujący tą drogą ma w tej kwestii odmienne zdanie.

Przypomnijmy, że już kilka lat temu, na etapie remontu ul. Parkowej mieszkańcy zwracali uwagę, że poszerzenie tego traktu powinno być priorytetem. Gdy do tematu powróciliśmy w 2015 roku, rzecznik Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu przekonywał, że szerokość ulicy jest zgodna z przepisami (5 m), a stara nawierzchnia miała szerokość od 4,60 m do 4,80 m. Już wtedy mogliśmy się też dowiedzieć, że „(…) panuje tendencja do zawężania szerokości dróg w miastach, ponieważ duże szerokości powodują odczucie nadmiernego bezpieczeństwa i zaufania do umiejętności własnych kierowców oraz – w konsekwencji – wzrostu prędkości pojazdów”.
Pod koniec ubiegłego roku jedna z naszych Czytelniczek zaproponowała, by na ulicy wymalować linie pośrodku jezdni, aby kierowcy mieli choć minimalne poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza, gdy z naprzeciwka jedzie ciężarówka. Wówczas magistrat stał na stanowisku, że niczego to nie zmieni, bo od tego droga nie stanie się szersza.

Problem z szerokością ul. Parkowej powrócił, gdy na ulicach miasta pojawiły się nowe autobusy.
– Niektóre trasy przebiegają przez wąską ul. Parkową. Minięcie się tam z nowoczesnym, szerokim autobusem graniczy z cudem. Czy gmina nadal nie ma zamiaru poszerzyć ul. Parkowej w trosce o bezpieczeństwo jej użytkowników? – pyta władz miasta za naszym pośrednictwem zmotoryzowany olkuszanin.

Rzecznik prasowy olkuskiego magistratu Michał Latos jak mantrę powtarza, że nie ma planów poszerzenia ul. Parkowej. Jako jeden z dwóch powodów wymienia brak możliwości poszerzenia. -Jest tam na tyle mało miejsca, że pasów ruchu już szerszych zrobić nie można bez uszczerbku dla prowadzonych mediów oraz możliwości skutecznego odprowadzania wody – twierdzi Michał Latos.

Jaki jest drugi powód? – Urbaniści już od wielu lat powtarzają, że bezpieczeństwu na drogach sprzyjają węższe pasy ruchu zamiast szerszych. Podstawowym efektem węższych pasów jest mniejsza prędkość kierowców na danym odcinku, a co za tym idzie – większe bezpieczeństwo dla uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych. Im szersze pasy ruchu, tym większe poczucie bezpieczeństwa kierowców, którzy – niestety – przekładają je na wyższą prędkość. Z tego też powodu we wszystkich nowoczesnych miastach dąży się do zwężania ulic, a nie ich poszerzania. I choć rodzi to pewne protesty wśród kierowców, jest to tendencja raczej nieodwracalna – mówi Michał Latos.

Co Wy na to? Przychylacie się bardziej do do opinii interweniujących mieszkańców czy też stanowiska urzędu?

7
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
avatar
500
7 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
5 Autorzy komentarzy
kolokonkretpavvolektheon Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
theon
theon

Cyt : ,, we wszystkich nowoczesnych miastach dąży się do zwężania ulic,” 😆 Ja nie wiem w ilu nowoczesnych miastach bywać zdążył Pan Rzecznik 😆 Ja w kilku byłem i powiem że twierdzenie Pana Rzecznika jest bardzo odważne i co najmniej godne premii 😀 😀

olek
olek

„,, we wszystkich nowoczesnych miastach dąży się do zwężania ulic,””

a podatki na wasze utrzymanie płacą mieszkańcy „wszystkich nowoczesnych miast” czy mieszkańcy tej konkretnej ulicy i tego konkretnego miasta? 😆 😀 8)

pavv
pavv

Ta ulica to w ogóle jakieś architektoniczno-budowlane kuriozum jest. Nie dość, że chodnik szeroki jakby co minutę chodziło nim 1000 osób i wszyscy z wózkami dziecinnymi, a chodzą nim może 2-3 osoby na godzinę i to zwykle mieszkańcy tejże ulicy (pod warunkiem, że nie idą po stronie po której nie ma chodnika bo tak szybciej bliżej do swojego domu) to jeszcze zrobiony po niewłaściwej stronie.ulicy. Co do szerokości to godna ona jest osiedlowej uliczki gdyż jest za mała i to Panie rzeczniku NIE POLEGA DYSKUSJI. Idąc tokiem Pana rozumowania to autostrady też powinny mieć po 1 pasie w każdym kierunku… Czytaj więcej »

konkret
konkret

Nie ma najmniejszego problemu z poszerzeniem ulicy Parkowej. Miejsca od strony boiska jest mnóstwo. Tam tylko jakiś pseudo zabytek – ziemianka jest problemem. Ale jak napisałem to jest pseudo zabytek. W Bukownie był oznakowany jako zabytkowy kościółek a teraz w tym miejscu jest prywatny dom. Tym bardziej z usunięciem ziemianki nie będzie problemu.
Jeśli nie można wpłynąć na lokalnych urzędników proponuje wystosować skargę do wojewody. Szerokość ulicy parkowej jest po pierwsze niezgodna z prawem a po drugie obecna szerokość stwarza zagrożenie w ruchu.

kolo
kolo

[quote name=”konkret”] Szerokość ulicy parkowej jest po pierwsze niezgodna z prawem a po drugie obecna szerokość stwarza zagrożenie w ruchu.[/quote]
Jakaś podstawa prawna.. To w/g ciebie Kamyk jaki jest?? Bo też dwukierunkowa droga o szerokości 2,50.. Wszyscy sie czegoś nauczymy od ciebie..

konkret
konkret

[quote name=”kolo”]Jakaś podstawa prawna[/quote]Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.Jeszcze jakieś pytania? Polacy zasadniczo nie znają swoich praw. A fakty są takie że jeśli doszłoby do kolizji na ulicy Parkowej lub Kamyk to masz prawo żądać odszkodowania od zarządcy drogi bo to on dopuścił daną drogę do ruchu.Jest za wąsko? To zostaje zamienić je w jednokierunkowe. Już widzę jaki byłby krzyk.Już wystarczy że jakiś „mądry” natworzył w Olkuszu jednokierunkowych z kontraruchem dla rowerzystów. Podam ci też inny przykład. W 2017 roku media chciały… Czytaj więcej »

olek
olek

Pan rzecznik ciągle się wymiguje, a to sfrezować linii na drodze na Słowikach nie można bo to kosztuje, a to poszerzyć drogi się nie da….ciągle nie i nie….
Naiwnie myślałem że urzędnicy są po to by pomagać ludziom, by powiedzieć że się da, że zrobimy, ułatwiać życie rozwiązywać problemy sprawy, a nie mówić że nie da się, że inne miasta mają inaczej – a co mnie obchodzą inne miasta?
Nie da to się parasola w d*** rozłożyć! Dla chcącego nic trudnego 😆