DSCF1214

W minioną niedzielę zakończył się Festiwal Sztuki i Muzyki Sakralnej zorganizowany przez olkuską Galerię Sztuki Współczesnej BWA we współpracy z Bazyliką św. Andrzeja Apostoła. Podczas trzech dni trwania imprezy można było zobaczyć dwie interesujące wystawy i wysłuchać trzech koncertów. Święto sztuki i muzyki sakralnej odbyło się w Olkuszu już po raz czwarty.

Festiwal rozpoczął się w piątek, 20 kwietnia w BWA. Serdecznymi słowami powitał przybyłych w progi Galerii dyrektor Stanisław Stach oraz gość specjalny inauguracyjnego spotkania ks. bp Piotr Skucha. Następnie uroczyście otwarto dwie wystawy.

Pierwszą z nich była wystawa rzeźby Wincentego Kućmy, rzeźbiarza, medaliera, rysownika, projektanta wnętrz sakralnych i profesora zwyczajnego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W swojej twórczości artysta zajmuje się m.in. rzeźbą monumentalną, małymi formami rzeźbiarskimi oraz urbanistyką. Ten znakomity rzeźbiarz swoje prace wystawiał na 20 wystawach indywidualnych, ponad 7 wystawach zbiorowych w kraju i ponad 50 wystawach za granicą. Zdobył około 50 nagród i wyróżnień, w tym m.in. Nagrodę Miasta Krakowa, nagroda l stopnia Ministra Kultury i Sztuki, I nagrodę „Rzeźba roku”: 67, 73, 77, II nagrodę Biennale w Barcelonie, nagrodę II st. Ministerstwa Obrony Narodowej i nagrodę II st. Ministerstwa Budownictwa. Wincenty Kućma jest także laureatem nagrody l st. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej i dydaktycznej z zespołem Katedry Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie (1999).
W BWA zaprezentowano kilkanaście rzeźb artysty o tematyce sakralnej, głównie były to postacie świętych Kościoła Katolickiego (m.in. Jana Kantego), aniołów, ukrzyżowanego Chrystusa i apostołów. Warto dodać, że prof. Wincenty Kućma jest realizatorem wystroju wielu świątyń, w tym m.in. olkuskiego kościoła pw. Dobrego Pasterza.
– Wincenty Kućma w sztuce sakralnej jest mistrzem budowania nastroju – mówi o twórczości artysty Jan Pamuła, były rektor ASP w Krakowie. – Styl artysty jest strzelisty, bliski pionowym, wydłużonym rytmom będącym znakiem duchowości gotyckiej. Materiał zawsze szlachetny, dotknięcie ciepłe, nadające życie posłusznej materii.

IMG 2993

fot. BWA Olkusz

Drugą wystawą towarzyszącą otwarciu Festiwalu była ekspozycja malarstwa Elżbiety Kulej, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w Katedrze Grafiki Warsztatowej prowadzonej przez dr. Andrzeja Łabuza. Artystka, oprócz tego, że maluje, jest również zawodową pielęgniarką środowiskową i pracuje z potrzebującymi pomocy. Tworzy wielkoformatowe obrazy i grafiki, projektuje biżuterię i ubrania. Swoje prace prezentowała w takich galeriach, jak np.: – Galeria „81 Stopni” w Warszawie, Galeria „Oko Dla Sztuki” w Krakowie, Galeria „Koridor” w Ostravie, Galeria „Bibu – Sztygarka” w Chorzowie, Muzeum Miejskie w Siemianowicach Śląskich; indywidualne wystawy: Muzeum Historii Katowic w Oddziale Grafiki im. Pawła Stellera w Katowicach, „Galeria Muflon – Sztuka dla Ciebie” w Ustroniu, Galeria Sztuki Współczesnej „ Fra Angelico” w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach, Dom Polski w Budapeszcie.
Na olkuskiej wystawie zaprezentowano kilkanaście prac artystki, których centralną postacią najczęściej jest Jan Paweł II – znajdujący się w otoczeniu dzieci lub osób dorosłych, znanych artystce; ludzi, dla których spotkanie z papieżem oznaczało jakiś przełom w ich życiu. Każda praca jest opatrzona odpowiednio dobranym, związanym tematycznie cytatem, który podkreśla jej sens i głębokie przesłanie.

IMG 3047

fot. BWA Olkusz

Druga część piątkowego wieczoru odbyła się w olkuskiej Bazylice pw. św. Andrzeja Apostoła. Z koncertem wystąpił Męski Kameralny Chór Cerkiewny KLIROS, działający pod auspicjami Diecezjalnego Ośrodka Kultury Prawosławnej „Elips” w Gorlicach. KLIROS kultywuje i rozwija tradycje śpiewacze głównie na terenie Łemkowszczyzny, koncertując w uroczystych nabożeństwach i uświetniając swoimi występami różnego rodzaju spotkania, prelekcje i wystawy. W swoim repertuarze chór posiada utwory cerkiewne z różnych epok. W olkuskiej Bazylice zabrzmiały m.in. „Christos Anesti” (Chrystus Zmartwychwstał) – melodia bizantyjska, „Hospody wozzwach k Tebi usłyszy mia” (Panie wołam do Ciebie usłysz mnie) – śpiew starobułgarski, „Dusze moja” (Duszo moja) – śpiew starodawny, czy „Jedynorodnyj Syne” (Jednorodzony Synu) – melodia ludowa.

IMG 3094

fot. BWA Olkusz

Drugiego dnia Festiwalu (21 kwietnia) wszystkich zainteresowanych zaproszono ponownie do BWA. Z koncertem wystąpili Michał Kutnik (solista Opery Krakowskiej (baryton), współpracuje z Krakowską Operą Kameralną, z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, a także z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie i Filaharmonią Podkarpacką w Rzeszowie; ma na swoim koncie występy w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech), Kristina Kutnik (pianistka, ukończyła Studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu i klasie kameralistyki pod kierunkiem prof. Janiny Baster, a także studia podyplomowe z zakresu duetów fortepianowych; obecnie pracuje jako korepetytor śpiewaków-solistów w Operze Krakowskiej, jest pracownikiem krakowskiej Akademii Muzycznej i nauczycielem fortepianu w Szkole Muzycznej im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie; koncertowała na estradach w kraju i za granicą, uczestniczyła w nagraniach dla Polskiego Radia) oraz sopranistka Paulina Stach (absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na kierunku: wokalistyka; wystąpiła m.in. w spektaklu operowym „Suor Angelica” G. Pucciniego w Operze Śląskiej; półfinalistka XVI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Competizione dell’ Opera – Moskwa 2016; artystka chóru Opery Krakowskiej). Paulinie Stach akompaniowała na fortepianie Joanna Steczek, wykładowca katowickiej Akademii Muzycznej, współpracująca w wieloma wybitnymi solistami-śpiewakami jako pianista-akompaniator i korepetytor.
W programie piątkowego koncertu znalazły się m.in następujące utwory.: L. van Beethoven „In questa tomba”, J.Haydn „Stworzenie świata” – aria Szymona “Der muntre Hirt”, F. Schubert „Ave Maria”, C. Franck „Panis Angelicus”, a także „Modlitwa” Bułata Okudżawy. Wielki aplauz widowni wywołał występ małych artystów – Gabrysi i Piotrusia Kutników, którzy zaprezentowali następujące utwory: J. Groban – „You raise me up” (trąbka – Piotruś Kutnik), J.S. Bach – aria na trąbkę (Gabrysia Kutnik) oraz L. Cohen „Allelujah” (Gabrysia i Piotruś w duecie).

IMG 3143

fot. BWA Olkusz

Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu (niedziela, 22 kwietnia) odbył się, podobnie jak pierwszy, w olkuskiej Bazylice. Przed zgromadzoną w świątyni widownią wystąpił Zespół Cracovie Ensemble, w którego skład wchodzą w większości najlepsi instrumentaliści Opery Krakowskiej (Anna Wójtowicz, Paweł Wójtowicz, Magdalena Kamińska, Halina Boroni, Piotr Augustyn, Krzysztof Wójtowicz, Marek Bednarczyk i Ewa Jarguz). Zespół ma w swoim dorobku wiele znakomitych koncertów, a w jego repertuarze dominują dzieła epoki baroku i klasycyzmu. Artyści współpracowali z wieloma wybitnymi wykonawcami, np. z Kevinem Kennerem (USA) czy Christophem Durantem (Francja). Olkuszanie usłyszeli m.in. koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV1043 J.S. Bacha oraz Koncert na dwoje skrzypiec a-moll Op. 3 nr 8 A. Vivaldiego.

DSCF1239

Wszystkie koncerty poprowadził Wojciech Taborek, olkuszanin, popularyzator muzyki klasycznej, absolwent m.in. muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, od 1985 roku organista w parafii pw. M. M. Kolbego w Olkuszu, a od 1988 pedagog olkuskiej PSM I, gdzie prowadzi klasę fortepianu i audycje muzyczne.

DSCF1180

IV Festiwal Sztuki i Muzyki Sakralnej w Olkuszu został objęty Honorowym Patronatem Ks. Biskupa Dr. Piotra Skuchy – Biskupa Pomocniczego Diecezji Sosnowieckiej, Jacka Krupy – Marszałka Województwa Małopolskiego, Romana Piaśnika – Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz oraz Pawła Piasnego – Starosty Powiatu Olkuskiego.

{joomplu:75794}{joomplu:75804}{joomplu:7802}

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Stefan
Stefan
6 lat temu

[quote name=”…”]Burmiszcz też tam był. Ciekawe czy z miłości do muzyki czy z rozsądku politycznego?[/quote]
Wszystkich oceniasz przez swój pryzmat ?

...
...
6 lat temu

Burmiszcz też tam był. Ciekawe czy z miłości do muzyki czy z rozsądku politycznego?