Olkuskie Koło Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w ramach realizacji projektu „Tropami kultury i sztuki Kazimierza i Nałęczowa” zorganizowało wycieczkę do Kazimierza Dolnego nad Wisłą dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów. Była to wyprawa bogata w treści kulturalne, patriotyczne i krajoznawcze. Po drodze zwiedziliśmy Skansen Wsi Świętokrzyskiej w Tokarni i Czarnolas, w którym osiadł Jan Kochanowski po założeniu rodziny.

Cienisty park, w którym rośnie słynna lipa, dworek z jedyną kolekcją tematycznych gobelinów poświęconych autorowi „Trenów” oraz kaplica wybudowana w miejscu budynku, w którym żył i tworzył Kochanowski, zrobiły na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie. Kazimierz i jego wspaniałą atmosferę poznawaliśmy z przewodnikiem. Odbyliśmy wycieczkę statkiem po Wiśle, szukaliśmy Czarnej Damy i niedobrego Kucharza na zamku w Janowcu. Spacerowaliśmy też po cienistych alejkach Parku Zdrojowego w Nałęczowie, gasiliśmy pragnienie wodą zdrojową, ale zdecydowanie bardziej smakowały nam lody. Zwiedziliśmy Sandomierz, a zamek możemy polecić „wózkowiczom”, bowiem dla nich przygotowano schodołaz – umożliwiający wędrówkę po ciekawym muzeum na wszystkich kondygnacjach. W drodze powrotnej odwiedziliśmy kompleks pałacowy w Baranowie, gdzie zadziwiły nas tulipanowe, olbrzymie drzewa przed wejściem do pałacu. Na wycieczce nie zabrakło też wieczoru przy ognisku, śpiewów, gier i zabaw oraz wspaniałej atmosfery. Projekt realizowany był  przy pomocy środków z PFRON-u.