Cóż takiego jest w tych lekkich sztukach słowno-muzycznych, że mimo konkurencji kina, telewizji i internetu wciąż wzbudzają zainteresowanie? Co zapewnia im trwającą już ponad 160 lat popularność i wciąż nowych fanów? Odkrycie tego fenomenu, ukazanie piękna operetki, a także odkrycie nieznanych publiczności ciekawostek z kuluarów muzycznych teatrów postawili sobie za cel artyści występujący 6 marca na scenie olkuskiego Miejskiego Domu Kultury.
Ewa Mierzyńska (sopran) i Andrzej Smogór (baryton) gościli u nas po raz drugi. W 2014 roku zaprezentowali program pt. „Operetki czar”, zaś na kolejną wizytę w ubiegły piątek przygotowali kontynuację prezentacji niezapomnianych arii i duetów. Niespodzianką wieczoru była obecność trzeciego śpiewaka Operetki Śląskiej Arkadiusza Dołęgi (tenor), zaproszonego na tę okazję przez dwoje znanych już olkuskiej publiczności artystów. Akompaniował im pianista Adam Mazoń.
Twórcy koncertu „Operetki czar” mają w swym liczącym ponad 200 utworów repertuarze przede wszystkim znane i lubiane arie oraz słynne operetkowe duety. Podczas swych występów wykonują również przeboje musicalowe oraz szlagiery muzyki filmowej. Obydwa koncerty w Olkuszu dały naszym melomanom okazję poznać talenty śpiewaków w łączącym wszystkie te odmiany sztuki muzycznej, urozmaiconym programie.
Podobnie jak rok temu, tak i w piątkowy wieczór między wykonywanymi utworami Andrzej Smogór opowiadał o swoich doświadczeniach z artystycznej kariery. Były w opowieściach tych wspomnienia sław, anegdoty, zabawne i skłaniające do refleksji historie z życia zaprzyjaźnionych aktorów-śpiewaków. Wszak czar operetki, to nie tylko muzyka, śpiew i słowa pośród dekoracji i w blasku reflektorów. To także emocje im towarzyszące, pasja artystów, którzy swoje życie związali z operetką.
Ewa Mierzyńska (sopran) i Andrzej Smogór (baryton) jako duet koncertują na terenie całego kraju. Ich repertuar, poza wymienionymi wcześniej utworami, obejmuje również pieśni religijne. W 2008 r. nagrali płytę „Kolędy w Bazylice”. Oboje mieli okazję pracować razem przez lata, dzięki czemu doskonale rozumieją się na scenie. Ewa Mierzyńska ukończyła Uniwersytet Śląski. Poza karierą solistki w Operetce Śląskiej, w sezonach 1993–1995 współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, od 1999 z Teatrem Młodego Widza w Katowicach, a także z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Koncertowała z Orkiestrami Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Lubelskiej oraz Śląskiej. Ma na koncie liczne koncerty kameralne i estradowe w kraju i za granicą (Niemcy, Czechy, Szwajcaria, Włochy – koncert w Ambasadzie Polskiej w Rzymie). W 2005r. otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza w dziedzinie kultury. Jest współzałożycielką Zagłębiowskiej Sceny Muzycznej w Dąbrowie Górniczej. Od maja 2004r. do czerwca 2007r. była Głównym Doradcą ds. Artystycznych i solistką Zagłębiowskiej Sceny Muzycznej przy Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej.
Andrzej Smogór jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalno – Aktorskim, solistą Operetki Śląskiej. W latach 1993–1995 współpracował z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Stale współpracuje z Teatrem Młodego Widza w Katowicach i Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Koncertował z Filharmonią Kaliską, Sudecką, Lubelską, Filharmonią Śląską. Ma na koncie koncerty kameralne i estradowe w kraju i za granicą (Niemcy, Czechy, Szwajcaria, Włochy – koncert w Ambasadzie Polskiej w Rzymie). Jest współzałożycielem Zagłębiowskiej Sceny Muzycznej w Dąbrowie Górniczej. Od lipca 2004r. do maja 2007r. był Dyrektorem Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej i solistą Zagłębiowskiej Sceny Muzycznej.
Arkadiusz Dołęga ukończył śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. J. Ballarina. W 1991 roku otrzymał stypendium Bachakademie w Stuttgarcie w klasie prof. A. Baldina. Od 1992 roku jest solistą Operetki Śląskiej. Współpracuje i koncertuje z Filharmonią Śląską i Zabrzańską, a także Operą i Operetką w Szczecinie. Jest członkiem gliwickiego zespołu wokalnego Sing Connection A. Mazonia. Do ważniejszych ról w jego dorobku należą m. in.: Arystyd w „Balu w Savoyu” P. Ábraháma, Bojomir w „Zamku na Czorsztynie” K. Kurpińskiego, Józef w „Wiedeńskiej krwi” i „Caramello” w Nocy w Wenecji J. Straussa, Armand we „Frasquicie” F. Lehára, Boni w „Księżniczce czardasza” E. Kálmána, Eisenstein w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Obłoński w „Annie Kareninie” oraz role w koncercie „Batuta, frak i elegancja”.
Akompaniujący śpiewakom pianista i aranżer Adam Mazoń od 1983 r. związany jest z Operetką Śląską, gdzie m. in. pełnił funkcję kierownika chóru. Współrealizował polskie prapremiery musicali „West Side Story” Leonarda Bernsteina, „Chicago” Johna Kandera, „Oklahomy!” Richarda Rodgersa, musicalu „Footloose” Toma Snow’a, czy „High school musical”. Jest założycielem grupy wokalnej Sing Connection, którą wraz z przyjaciółmi prowadzi od 1998r. W Gliwickim Teatrze Muzycznym zrealizował jako kierownik muzyczny kilka spektakli, m. in. widowisko „Mickiewicz”, polską prapremierę musicalu „Grają naszą piosenkę” Marvina Hamlischa, a w 2004r., widowiska „Wiedeń moich marzeń” i „W wiedeńskim nastroju”.
MOK Olkusz