Wolbrom

Dwa tygodnie po Gminie Trzyciąż (o czym już pisaliśmy), Gminie Wolbrom udało się uruchomić lokalny transport zbiorowy na trzech nowych liniach. Nowe usługi przewozowe dla mieszkańców z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie uruchomiono dzięki wsparciu z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publiczne.

Jak informuje burmistrz Adam Zielnik, Gmina Wolbrom otrzymała na ten cel dofinansowanie w wys. 80 tys. złotych. Wiadomo jednak, że ostateczna kwota dopłaty do realizowanego zadania będzie znana dopiero po jego zakończeniu i rozliczeniu.

Do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na „Świadczenie usług przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy Wolbrom”, przeprowadzonego w trybie zapytania ofertowego przystąpiło po czterech oferentów na każdą z trzech zaplanowanych linii. Ich oferty były mocno rozbieżne cenowo – niektórzy przedsiębiorcy zaoferowali prawie podwójne stawki w stosunku do konkurentów. Ostatecznie wybrano ofertę najtańszą i po dość długim oczekiwaniu na uruchomienie przewozów, dopiero 29 listopada 2021 r. została zawarta umowa z Firmą Usługi Transportowe ARKO-TRANS Arkadiusza Żezały, która będzie obsługiwała wszystkie trzy nowe linie autobusowe. Ich trasy wytyczono według innego zamysłu niż w gminie Trzyciąż, gdzie utworzone linie przewozowe zostały wydłużone poza gminę w kierunkach Olkusza i Wolbromia, postulowanych przez mieszkańców. Wolbrom zdecydował się na pętle łączące wyłącznie poszczególne miejscowości gminy Wolbrom w trzech kierunkach:

Na trasie 1: Wolbrom-Sulisławice-Wierzchowisko-Podlesice II-Jeżówka-Boża Wola-Łobzów-Poręba Dzierżna -Miechówka-Kąpiele Wielkie-Kąpiołki-Kąpiele Wielkie-Łobzów-Wolbrom;

trasie 2. Wolbrom-Chełm-Zasępiec-Poręba Górna-Budzyń-Lgota Wielka-Wierzchowisko-Brzozówka-Wolbrom;

i trasie 3. Wolbrom – Zabagnie -Dłużec – Strzegowa – Dłużec -Domaniewice – Załęże – Dłużec -Lgota Wolbromska – Zarzecze -Chrząstowice – Gołaczewy – Kaliś -Wolbrom.

Umowa przewiduje, że busy będą kursowały w dni powszednie, na razie tylko przez miesiąc – od 1 do 31 grudnia 2021 roku. Na każdej linii zaplanowano po cztery kursy od wczesnego ranka po popołudnie.

Rozkłady jazdy poszczególnych linii można znaleźć tutaj – https://tiny.pl/9d2lk

Po ukazaniu się w przestrzeni publicznej informacji na temat nowych linii komunikacji publicznej, w mediach społecznościowych pojawiło się wiele komentarzy i oczekiwań na ten temat. Mieszkańcy zadowoleni z zapełnienia luki w dostępie do tych oczekiwanych usług publicznych, komentowali jednak, że proponowane przez Gminę linie nie zostały dobrze przemyślane. Były też głosy, że trzy linie to za mało. Powstałe trasy nie spełniają np. oczekiwań mieszkańców, którzy liczyli na zrealizowanie postulatów zawartych w petycji o ułatwienie przez wolbromski samorząd dojazdu do Olkusza, a także starszych, niezmotoryzowanych mieszkańców samego Wolbromia, którzy z rozrzewnieniem i żalem wspominają miejskie autobusy, dzięki którym przed laty osoby mieszkające w częściach miasta oddalonych od centrum, np. końcówki ul. 1 Maja, Fabrycznej czy os. XX-lecia miały łatwą możliwość dotarcia do dość odległych dla nich Rynku, cmentarza czy działek przy Szosie Miechowskiej.

– Przypominam, że ruszamy po raz pierwszy z tematem, więc apeluję o wyrozumiałość. Jednocześnie uprzejmie informuję, iż nie jest to nasze ostatnie słowo w sprawie busów. Przygotowujemy się do edycji konkursu na rok przyszły, tym razem z pięcioma trasami – obiecuje burmistrz Zielnik, dodając, że w ramach tegorocznego zadania koszt po stronie Gminy to niecałe 4 tys. zł. miesięcznie, czyli w perspektywie niecałe 48 tys. zł. rocznie, a niska cena za wozokilometr, zaoferowana przez przewoźnika, przełożyła się na niewysokie ceny biletów, które wyceniono na kwoty od 2 d o 6 złotych, w zależności od długości przejazdu. – W przyszłości, zarówno trasy jak i godziny odjazdów będą z pewnością modyfikowane, w zależności od lokalnych potrzeb, które wynikną w trakcie funkcjonowania systemu komunikacyjnego – zapewnia burmistrz.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze