Uczniowie IV LO im. K. K. Baczyńskiego w Olkuszu, biorący udział w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej, uczestniczyli w kolejnych warsztatach weekendowych. Tym razem aż 45 osób skorzystało z ofert 7 uczelni wyższych.
Cieszący się dużą popularnością wśród młodzieży projekt MChE znów potwierdził swą jakość i atrakcyjność. Uczniowie byli zadowoleni zarówno ze sposobu prowadzenia zajęć jak i organizacji wolnego czasu.
Zajęcia odbywały się na siedmiu uczelniach wyższych w ośmiu obszarach tematycznych: przedsiębiorczość – Uniwersytet Ekonomiczny, chemia – Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Krakowska, biologia – Uniwersytet Jagielloński, fizyka – Akademia Górniczo – Hutnicza, informatyka – WSTiE w Suchej Beskidzkiej, Akademia Górniczo – Hutnicza, język angielski – Uniwersytet Pedagogiczny, PWSZ w Tarnowie, język niemiecki – Uniwersytet Pedagogiczny.
Opisanie wrażeń całej grupy z „Czwórki” wraz z przybliżeniem treści zajęć urosłoby do zbyt obszernych rozmiarów, więc poprzestaniemy na przybliżeniu informacji i opinii uczestników tylko kilku warsztatów.- „ Zajęcia z chemii przeprowadzane były przede wszystkim w laboratoriach. Syntezowaliśmy aspirynę, dokonywaliśmy pomiaru napięcia powierzchniowego metodą pęcherzykową stalagmometreyczną, badaliśmy lepkość gliceryny metodą Hőplera. Wysłuchaliśmy wykładu na temat polarymetrii i rodzajów miareczkowania. Dla osób, które nie maja styczności na co dzień z chemią sformułowania te zapewne brzmią egzotycznie… Dla nas, z profilu rozszerzonego, interesująco i… fascynująco. To zapowiedź odkrycia kolejnej zagadki ze świata przyrody.” – mówią Sylwia Imiołek z klasy z klasy 3e i Weronika Kluczewska z klasy 2e z rozszerzoną biologią i chemią. Dodajmy, że zajęcia tego typu wymagają odpowiedniej bazy – warunków do przeprowadzania badań, preparatów i przyrządów. Doświadczenia chemiczne są złożonym procesem, gdzie szczególnie kształcące jest obserwowanie kolejnych etapów eksperymentów wymagających kilkugodzinnych działań. Uczniowie mogli tez poznać typ zajęć, z jakimi spotkają się jako studenci.
Projekt daje szanse rozwijania umiejętności uczniom uzdolnionym językowo. Każde zajęcia prowadzone w innym środowisku niż szkolne dają możliwość sprawdzenia się. Są bez wątpienia mobilizujące do dalszej pracy, bo perspektywa kolejnych zajęć w ambitnej grupie zobowiązuje. Szczególną okazję do oceny swoich możliwości mieli uczestnicy zajęć z języka niemieckiego. W IV LO korzystają bowiem z dodatkowych zajęć w ramach programu DSD
( Deutches Sprachdiplom).
Szczególny powód do radości ma Marek Stopyra – uczeń klasy 2f z rozszerzoną fizyką i matematyką biorący udział w zajęciach z przedsiębiorczości. Uzyskał najwyższą ilość punktów z testu kompetencji w swojej grupie tematycznej. Otrzymał cenny sprzęt elektroniczny, ale nie on był źródłem największej radość… Pokonanie w tak dobrym stylu rywali z całej Małopolski w naukowej potyczce pozwoliło dopiero poczuć smak prawdziwego zwycięstwa…
Kolejne zajęcia warsztatowe odbędą się późną wiosną. – „Dopiero z kilka miesięcy…” – tak określają ten czas uczestnicy projektu. Komentarz wydaje się zbędny.
IV LO w Olkuszu