Od nowego roku łatwiej się zameldować lub wymeldować. Pomogła w tym zmiana przepisów, która upraszcza i ułatwia załatwienie spraw meldunkowych. Ułatwienia weszły w życie 31 grudnia 2012 r. i wynikają ze zmian w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Od tego roku nie musimy już najpierw wymeldować się w jednym urzędzie, aby w drugim móc się zameldować. Wszystkie te czynności wykonamy w tym samym miejscu, w którym będziemy dokonywać meldunku. Przy zameldowaniu nie trzeba już podawać informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym. Nie trzeba już pokazywać książeczki wojskowej. Oprócz tego wszystkie sprawy meldunkowe może za nas załatwić pełnomocnik. Dłuższy będzie także termin na zgłoszenie meldunku. Z obowiązujących do tej pory 4 dni, termin wydłużono do 30 dni licząc od dnia przybycia na nowe miejsce.

Osoba wyjeżdżająca za granicę na okres dłuższy niż 6 miesięcy (dotychczas 3 miesiące) jest zobowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót w biurze meldunkowym.
Z początkiem nowego roku zniknął obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli Unii Europejskiej na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy.
Obecnie, aby się zameldować potrzebne są następujące dokumenty:
– dowód osobisty (odpis skrócony aktu urodzenia w przypadku osoby niepełnoletniej),
– dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (np. akt notarialny, wypis z księgi wieczystej, zaświadczenie ze spółdzielni),
– potwierdzenie pobytu w lokalu na formularzu meldunkowym, dokonane przez właściciela mieszkania.
Do wymeldowania potrzebny jest jedynie dowód osobisty.
Zmiany ustawy dotyczą też udostępniania danych osobowych w zakresie definicji danych jednostkowych. Obecnie zaświadczenie o wspólnych zamieszkaniu, podlegające opłacie 31 zł, może zawierać jedynie imiona i nazwiska osób zameldowanych pod jednym adresem. Wymienienie jakichkolwiek innych danych osobowych zameldowanych skutkować będą tym, że opłata 31 zł pobierana będzie za każdą z osób, których dane dotyczą.
Sprawy meldunkowe można załatwić w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu pok. 205. Karty informacyjne dot. poszczególnych spraw opublikowane są na stronie BIP Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu: http://www.wrotamalopolski.pl/root_BIP/BIP_w_Malopolsce/gminy/root_Olkusz/przedmiotowe/Obywatel/Gdzie+i+jak+zalatwic+sprawy/default.htm?list=31&page=4

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze