Uczniowie IV LO im. K. K. Baczyńskiego, zakwalifikowani do projektu Małopolska Chmura Edukacyjna, uczestniczyli od 8 – 9 grudnia w warsztatach weekendowych. Odbywały się one w Suchej Beskidzkiej (informatyka) oraz w Krakowie (język francuski).
Sobotnie zajęcia dla grupy informatycznej otworzył wykład poświęcony geoinfromatyce. To stosunkowo nowy kierunek, który został wprowadzony do oferty uczelni wyższych. Jego powstanie wiąże się z analizą sytuacji rynkowej i zapotrzebowaniem na specjalistów łączących wiedzę informatyczną z geodezyjno – kartoficzną. Wszystkie instytucje i firmy wykorzystujące dane przestrzenne m.in. telekomunikacja, transport, energetyka, urbanistyka, takich specjalistów potrzebują lub będą potrzebowały. Ukończenie geoinformatyki daje gwarancję dobrze płatnej pracy. Uczniowie zapoznali się z profesjonalnym programem służącym do wykonywania przestrzennych pomiarów. Następnie pod okiem fachowców realizowali różne zadania dające wyobrażenie o wszechstronnych możliwościach zastosowania geoinformatyki.
Niedzielne zajęcia poświęcone były sieciom VPN (Wirtualnym Sieciom Prywatności). Ich tworzenie ma na celu ochronę użytkowników sieci przed dostępem do informacji chronionych przez osoby nieuprawnione. Wszystkie połączenia następują poprzez zabezpieczony, zaszyfrowany tunel. Lokalizacja zostaje zamaskowana i strzeżona przez VPT. Uczniowie tworzyli takie sieci i sprawdzali ich skuteczność. W świecie zagrożeń cyberprzestępczością rola zabezpieczeń staje się priorytetem. To kolejny obszar, w którym informatycy mają pole do popisu. Specjaliści VPT, szczególnie jego innowatorzy, to pracownicy kluczowi.
Zajęcia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczniów: – Jestem bardzo zadowolony z tych warsztatów. Prowadzącym zależało na tym, żebyśmy wynieśli z zajęć jak najwięcej. Ich podejście do zajęć motywowało i nas. Słowem – współpraca kwitła. Szkoły nie mają możliwości przeprowadzenia takich zajęć z prostych przyczyn – wymagają one kilkugodzinnych działań grupy o podobnym poziomie umiejętności informatycznych przy użyciu profesjonalnych, licencjonowanych oprogramowań. Czekam na kolejne warsztaty, licząc na to, że będą na podobnym poziomie. – mówi Przemysław Maj – uczeń klasy 3 „f” o profilu matematyczno – fizycznym.
Równie zadowoleni byli uczestnicy warsztatów językowych. Zajęcia polegały przede wszystkim na konwersacji – szybkości reagowania na złożone komunikaty oraz używania bogatego słownictwa. Nie zabrakło tez ćwiczeń utrwalających umiejętności podstawowe np. w używaniu czasów passe compse i imparfait. Niewątpliwą atrakcją było zwiedzanie Krakowa z francuskojęzycznym przewodnikiem. Uczniowie pisali też testy kompetencji i otrzymali certyfikaty uczestnictwa w programie oraz zasłużone nagrody – tablety.
Zajęcia oceniał Sebastian Piasta – uczeń klasy 3 „a” o profilu humanistyczno – prawnym: – To był bardzo udany weekend. Ciekawi ludzie, z dużymi umiejętnościami i poczuciem humoru, to gwarancja jakości i przyjemności. Wiadomo, że w nauce języków obcych bezcenne są zajęcia z konwersacji. Umiejętność porozumiewania się, zwłaszcza w sytuacjach nietypowych i wymagających precyzji, jest prawdziwym testem z opanowania języka obcego. Na warsztatach mogliśmy sprawdzić się i podszlifować to, czego już nauczyliśmy się wcześniej. Wciąż przecież wiele jest do zrobienia, bo język francuski jest językiem pięknym, ale trudnym. Nie ukrywam też, że jestem zadowolony z cennej nagrody. Chętnie spotkam się znów z fajną grupą i prowadzącymi, którzy profesjonalnie i z poczuciem humoru prowadzili zajęcia.
IV LO w Olkuszu