4lo drukarka

W IV LO im. K. K. Baczyńskiego w roku szkolnym 2014/2015 będzie realizowany nowatorski projekt związany z drukarkami 3D. Dzięki współpracy z firmą SOLVEERE, jaką szkoła nawiązała, zostanie przeprowadzony cykl zajęć dotyczący fizycznego druku przestrzennego. Jest to pierwszy tego typu projekt realizowany w Polsce!

Jeszcze kilkanaście lat temu nikomu się nie śniło, że powstaną drukarki, które wytworzą niemal wszystko. Cylinder magika stał się faktem!
W roku 1984 ogłoszono pierwsze techniki druku przestrzennego, ale dopiero 2006 rok przyniósł przełom. Wykonano wówczas prototyp drukarki 3D. Dzisiaj, na podstawie komputerowego modelu, drukuje się fizyczne, trójwymiarowe obiekty. Można wytworzyć niemal każdy przedmiot, jego element, prototyp.
Najpopularniejszym tworzywem są komponenty plastiku i drewna oraz plastiku i gipsu. Na potrzeby drukarek przemysłowych stosuje się żywicę, gumę, metal, papier, a nawet beton.

Możliwości, jakie dają drukarki 3D, doceniono już niemal we wszystkich dziedzinach. Produkty z 3D nie tylko ułatwiają życie. Czasami je również ratują. Już teraz z powodzeniem wykonuje się na przykład ściśle dopasowane protezy (w tym wszczepiane do organizmu) lub różnego rodzaju tkanki. Wyzwanie przyszłości to druk całych organów.

Nowa technologia 3D staje się potężną, rozwojową gałęzią przemysłową. Polska już w tej chwili należy w tej dziedzinie do liderów na rynku światowym.
Zajęcia w „Czwórce” będą poprowadzić specjaliści z firmy SOLVEERE. Ich tematyka to: Komputerowe wspomaganie projektowania przy użyciu oprogramowania ZW3d i drukarek przestrzennych 3D. Młodzież będzie spotykać się  z fachowcami na terenie szkoły oraz w Sosnowieckim Parku Naukowo Technologicznym. Uczniowie zdobędą dostęp do nowoczesnych technologii, konsultacji, możliwości projektowania detali CAD dzięki oprogramowaniu ZW3d, wiedzy dotyczącej podstaw rapidoprototypingu (czyli szybkie drukowanie elementów i  skanowanie przestrzenne; więcej informacji na ten temat na stronie szkoły – www.4lo.pl), a także wiedzy dotyczącej wykorzystywania technologii przyrostowych w przemyśle oraz życiu codziennym.

Projekt jest adresowany przede wszystkim do uczniów klasy politechniczno – architektonicznej (1 „f”), w której przedmiotami uzupełniającymi będą grafika komputerowa i technologie multimedialne. Absolwenci klasy „f” bez wątpienia zwiększą w ten sposób swe szanse na studiowanie atrakcyjnych kierunków.
Zajęcia z druku przestrzennego będą miały również charakter międzyoddziałowy, by mogli     z nich skorzystać wszyscy obecni uczniowie z „Baczyńskiego” zainteresowani tym tematem.

Szkoła powinna przygotowywać do życia, inspirować w rozwoju oraz otwierać perspektywy zawodowe. Projekt realizowany przez IV LO  wychodzi  śmiało naprzeciw tym oczekiwaniem. Bardzo cieszy również to, że firmy jak SOLVEERE, widzą potrzebę wspierania młodzieży na tym etapie edukacji. Dzięki takim inicjatywom kreatywność młodzieży, ich pasja życia i naturalny optymizm są prowadzone we właściwym kierunku.

IV LO w Olkuszu

Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
  Subskrybuj  
Powiadom o