Nie dają ani ryb, ani wędek. Uczą natomiast swoich podopiecznych mentalności wędkarza, który aby coś złowić, musi się nieco natrudzić. Mowa o niezwykłych studentach i ich tutorach, czyli Akademii Przyszłości – projekcie Stowarzyszenia „Wiosna” znanego również ze Szlachetnej Paczki.
To już piętnasty rok wspólnej pracy wielu osób. Pracy, która wedle hasła przewodniego ma doprowadzić dzieci od porażki w szkole do sukcesów w życiu. Jubileuszowa edycja AP w Małopolsce ma być rekordowa. Indeksy Sukcesu trafiły do 430 uczniów z prawie 40 szkół podstawowych.
Każdy ze studentów ma swojego SuperW – wolontariusza, będącego tutorem dziecka. Rola opiekunów w tym projekcie jest szczególna. Nie są oni dla swoich podopiecznych nauczycielami, nie mają im także zastępować rodziców. Funkcja tutora ma być oparta na partnerstwie i zrozumieniu, na wspólnym pokonywaniu trudności i wyznaczaniu realnych celów. Każdy sukces, nawet ten najmniejszy trafia do indeksu i ma być motywatorem do dalszego rozwoju.
– W przypadku dzieci największe problemy występują w szkole. Rodzice nie zawsze są w stanie im pomóc. I dlatego jesteśmy my – SuperW, osoby pełne pozytywnej energii i chęci zmian świata na lepsze. Każdy ma wiele talentów, często głęboko schowanych. Naszym zadaniem jest, aby dzieci te swoje umiejętności odkrywały i przenosiły do życia codziennego – zaznacza Patryk Kaszuba, lider olkuskiego Kolegium Akademii Przyszłości mieszczącego się w SP nr 4 im. Francesco Nullo.
Historia AP sięga 2002 roku. W Olkuszu projekt prowadzony jest po raz trzeci. Tak jak w innych miejscach całej Polski, tak i u nas skład osobowy studentów jest podobny do lat ubiegłych. Zmieniają się za to wolontariusze – jedni poświęcają się swoim obowiązkom, inni natomiast dołączają do zespołu.
– Przed rokiem sam pełniłem funkcję tutora. Udział w Akademii Przyszłości to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim wielka przyjemność i satysfakcja. Branie udziału w sukcesach swojego podopiecznego to uczucie, które ciężko porównać do czegokolwiek. Ktoś kiedyś mnie zapytał o motywację podjęcia wyzwania. Zawsze odpowiadam tak samo: dobro lubi wracać – dodaje Patryk Kaszuba.
Schemat pracy SuperW z dziećmi nie uległ zmianie. Cotygodniowe indywidualne spotkania trwające przynajmniej godzinę mają uczyć, bawić i rozwijać. Dlatego każde zajęcia w AP wyglądają inaczej. Jedni odrabiają lekcje, inni zwiedzają, a jeszcze inni biorą udział w lokalnych wydarzeniach. W tym projekcie chodzi przecież o rozwój osobisty dziecka i pośrednio także wolontariusza.
W najbliższych miesiącach w ramach Akademii nie zabraknie też eventów kolegialnych. Jednym z najważniejszych będzie tzw. „Fotel Prezesa”, czyli wizyta dzieci w gabinecie dyrektorskim ważnych osób w mieście. Przez ostatnie dwa lata studenci odwiedzali gabinet burmistrza Romana Piaśnika, w tym zamierzają złożyć wizytę nie tylko szefowi magistratu, ale także lokalnym przedsiębiorcom. Istotnym punktem AP jest również coroczna inauguracja, która tym razem odbyła się w budynku Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Piętnastą edycję projektu zakończy Gala Sukcesów zaplanowana na czerwiec 2018 roku.