Ponad 35 rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi z powiatu olkuskiego weźmie udział w szeregu zajęć dotyczących przede wszystkim rozumianej integracji z lokalnymi środowiskami. Na realizację projektów autorstwa dwóch nieformalnych grup rodziców: „Z rodziną na Ty” oraz „Rodzinne wsparcie” udało się pozyskać dofinansowanie w łącznej kwocie 10 tys. złotych z tegorocznej edycji grantowego konkursu FIO – Małopolska Lokalnie.
„Podwórkowa Akademia Rodzin – uczy, integruje, relaksuje” – projekt pod taką nazwą skierowany jest zarówno do rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, jak i do społeczności lokalnej. Rodziny na spotkaniach w ramach Akademii Rodziców będą mieli okazję wymienić się doświadczeniami dotyczącymi wychowywania dzieci niepełnosprawnych, różnorodnych form terapii czy rehabilitacji. Kluczową częścią projektu jest cykl „Podwórkowych spotkań rodzinnych” na terenie powiatu olkuskiego przy współpracy lokalnych organizacji oraz wolontariuszy. Każde z tych spotkań będzie miało swój temat przewodni. Uczestnicy wezmą udział m. in. w warsztatach „Z gliny świat lepimy” oraz wydarzeniu „Szacowna szafa na pchlim targu” połączonym z sesją fotograficzną, stworzą plakat w ramach zajęć „Figle i wybryki w krainie plastyki”, poznają integracyjne zabawy pod hasłem „Uczta nie tylko muzyczna”, zmierzą się w rodzinnych konkursach kulinarnych „Stoliczku nakryj się”. Wymienione zajęcia zostaną udokumentowane na zdjęciach. Po zakończeniu projektu zaplanowano opracowanie kalendarza z wykorzystaniem tych fotografii, która będą również zaprezentowane szerszej publiczności podczas wystawy zorganizowanej wspólnie z Biblioteką Publiczną w Bukownie.
Drugi projekt nosi nazwę „Oswoić kaktusa” i dotyczy dwudziestu rodzin z dzieckiem ze spektrum autyzmu. – Głównym celem jest pogłębienie wiedzy w zakresie samoorganizowania się i samopomocy na rzecz dzieci oraz zwiększenie stopnia integracji rówieśników oraz osób pracujących z dziećmi z trudnymi zachowaniami. Na cyklicznych spotkaniach integracyjno-aktywizujących dzieci będą uczyć się dokonywania wyborów, rozpoznawać potrzeby własne i drugiej osoby. Rodzice z kolei wezmą udział w warsztatach szkoleniowych, gdzie nauczą się, jak radzić sobie z trudnościami wychowawczymi – mówi Maria Jędrysik, koordynatorka projektów z ramienia Stowarzyszenia „Res Sacra Miser”, które wspiera organizacyjnie i merytorycznie realizację projektów.
Zadania ujęte w projekcie dotyczą również osób pracujących z dziećmi, czyli przede wszystkim nauczycieli, wychowawców, pracowników ośrodków kultury i bibliotek. Poznają oni podstawowe problemy adaptacyjne dzieci ze spektrum autyzmu. Zwieńczeniem programu będzie opracowanie broszurki na temat zachowań zakłócających funkcjonowanie dzieci i sposobów radzenia sobie z nimi.
Wszystkie zaplanowane inicjatywy potrwają do października tego roku.